tisdag 9 november 2010

Vaniljkakor


Har ju glömt bort att vissa att jag testade ett nytt kakrecept på vaniljkakor. Dessa kakor höll formen bättre och fick en finare slätare yta  än det förra receptet jag skrev om här, men dessa kakor är inte lika goda så dessa passar bäst att använda om man vill dekorera sina kakor med glasyr, är man ute efter att äta dom som de är tycker jag det  andra receptet på kakor passar bättre. Men det är ju en smaksak :-) . Receptet hittade jag inne hos oförgömliga tårtor. Nu ligger de i frysen och bara väntar på att bli dekorerade :-)

25-30 stycken (jag fick fler än så, men det beror ju helt på vilka kakformar man använder)

100 g socker
100 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (siktat)
200 g smör

Gör så här:

  1. Tillsätt äggen och fortsätt mixa.
  2. Tillsätt det siktade vetemjölet och smöret och mixa tills degen precis kommer ihop.
  3. Knåda degen lätt för hand på mjölat bakbord
  4. Lägg plast runt degen eller lägg degen i en plastpåse. Kyl i kylskåp i 2 timmar.fram lite av degen i taget och kavla ut på mjölat bord. Den är lättast att kavla när den är kall och hård. 
  5. .Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, 170 grader i 15 -20 min. Jag grädda nog de runt 10 minuter.

9 kommentarer:

  1. Har du något recept på glasyr som kan passa dessa? :-) kram Carolina

    SvaraRadera
  2. Ja, det hade jag också velat ha! Kram

    SvaraRadera
  3. Åh jag älskar mina muminformar:) Ångrar att jag inte beställde Stinky också..... Mitt pepparkakshus blir i år Muminhuset. Blir spännande att se dina när de är dekorerade:)
    Du har inte provat receptet som jag har? De är goda OCH håller formen suveränt, de med choklad är också bra.

    SvaraRadera
  4. Längtar efter att få plocka fram mina muminformar och baka pepparkakor! :-)

    SvaraRadera
  5. Vill bara säga att jag ändrat lite på kristyr receptet då någon nämnde att jag glömt tillsätta vinsten:)

    SvaraRadera
  6. Carolina och Anna: Har ännu inte testat något bra kristyr recept men så fort jag gjort det lägger jag i det. Pehrnilla har ett kristyrrecept på sin blogg
    http://kakmonstren.blogspot.com/2010/11/muminkakor.html och här finns ett med http://unforgettable-cakes.blogspot.com/search/label/Recept%20-%20Kristyr

    Pehrnilla: Då skall jag allt ta och testa ditt kak och kristyrrecept nu när jag har vinsten och äggvitepulver hemma. Muminformar är så kul att ha, när jag hittar de andra setet med muminformar köper jag de med :-) de med , har ju inte Lilla My och Snusmumriken som du har.

    Tina: Snart är det jul :-)

    SvaraRadera
  7. Det receptet är jättebra, har bakat med det flera gånger och det håller formen jättebra. Sådanna spök-kakformar skulle jag gärna vilja ha, de var ju hur söta som helst.

    SvaraRadera
  8. Filippa: Tack
    Erika: Jo det receptet är allt kanon att använda när man skall dekorera dom

    SvaraRadera