söndag 14 november 2010

Jullimpa


Köpte i veckan tidningen Hemtrevligts jultidning "Härliga jul", en härlig tidning med massa recept jag vill testa, först ut att prova blev detta härliga julbröd, det skall egentligen vara 2 dl russin/fikon/aprikoser i men då jag absolut inte gillar  torkad frukt så uteslöt jag detta, fast när jag testat brödet känner jag att det vore himla gott med små äppelbitar i, det får jag testa nästa gång jag gör detta bröd. Ja brödet det blev himla mumsigt det, gillar när det är brödkryddor i bröd. Kom genast att tänka på att jag måste baka lite Hönökakor. Ja och kika runt efter ett riktigt bra recept på vörtbröd, vore kul att testa ett med surdeg.

2 limpor

7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön
1 1/2 dl hasselnötter
2 1/2 msk brödkryddor
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 tsk salt
1 liter filmjölk
1 dl mörk sirap

Gör så här:
  1. Blanda ihop alla torra ingredienser.
  2. Tillsätt filmjölk och sirap och arbeta degen smidig. Den blir väldigt kladdig så jag rörde runt med en träslev.
  3. Häll smeten i två smorda och mjölade avlånga formar ( 1 1/2 liter vardera)
  4. Strö över lite grahamsmjöl.
  5. Grädda i 175 grader i ca 1 timme och 15 minuter.

4 kommentarer:

  1. Vörtbröd med surdeg låter gott :) Och så även den här filmjölkslimpan :)

    SvaraRadera
  2. Emma: Jo vörtbröd med surdeg låter mumsigt, måste hitta ett bra recept på det

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt gott ut. Jag letar också efter något gott vörtbröd. Jag får hålla utkik här och se om du hittar något.

    SvaraRadera
  4. Erika: Du kanske hittar ett bra recept före mig :-)

    SvaraRadera