torsdag 18 november 2010

Drottningholmslimpa


Bakade två grova surdegslimpor igår, de blev två saftiga, lite tunga bröd åt det mer syrliga hållet. Ja dessa håller sig säkert saftiga en vecka i brödburken. Fast nästa gång jag gör brödet så vill jag blanda i lite frön också som tex solrosfrön och garnera med pumpafrön ovanpå. Receptet hittade jag i boken Surdegsbröd av Martin Johansson.

2 bröd

Dag 1 kväll


Surdeg:

100 g (1 dl) Råsurdegsgrund
300 g (3 dl) ljummet vatten
180 g (3 dl) rågmjöl

Skållning:

300 g (4 dl) hela dinkelkorn eller helt vete, jag använde fyrkornskross istället
600 g (6 dl) vatten

  1. Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna runt 22-24 grader.
  2. Koka upp vattnet till skållningen och häll i dinkel/vetekornen. Låt sjuda under lock 5 minuter. Ta av från plattan och låt stå. Fast jag kokade bara upp vattnet, hällde det över fyrkornskrossen och lät det stå så över natten.

Dag 2 morgon

Surdegen och dinkel/vetekornen från gårdagen
450 g (4 ½ dl) vatten
300 g (5 dl) rågmjöl
500 g (8 ½ dl) rågsikt
20 g (1 msk) salt

  1. Häll bort överblivet vatten från de kokade kornen. (Fanns inget överflödigt vatten att hälla bort för mig)
  2. Blanda alla ingredienser och kör 8 minuter i degblandare (4 minuter på låg hastighet och 4 minuter med lite mer fart). Degen ska vara ganska kladdig.
  3. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa tills degen uppnått dubbel storlek, vilket bör ta 3-4 timmar. 
  4. Smörj två brödformar på 1 ½ liter med smör och fyll formarna till ungefär två tredjedelar. Strö på lite rågmjöl och täck med en handduk. 
  5. Låt jäsa tills degen rest sig några cm och små hål visar sig. Det kan ta 1-2 timmar. 
  6. Sätt ugnen på 275 grader i god tid med ett galler strax under mitten och en oöm plåt på nedersta hyllan. 
  7. Sätt in bröden i ugnen och lägg några isbitar på den nedre plåten. Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter och grädda bröden ytterligare 55-60 minuter. 
  8. Ta ut bröden ur ugnen, ta ut dem ur formarna och låt svalna på ett galler. 
  9. Låt vila till nästa morgon, inlindade i en handduk.

9 kommentarer:

  1. Har också testat detta brödet och vi är helt överens, jag testade med solrosfrön och linfrön gången efter och det blev bättre!

    SvaraRadera
  2. Jag har också testat detta bröd och mitt blev väldigt smuligt... Ditt ser ut att ha blivit bättre :). Tycker dock det verkar konstigt att Martin kan ha fått till bröden som de ser ut på bilden i boken med det receptet han har...

    SvaraRadera
  3. Sanne: Ja jag tror det skulle bli så mycket godare med frön i

    Karolina: Mitt smulade inte alls, blev saftig,jag lät aldrig mitt 4kornskross sjuda utan kokade bara upp vattnet och lät det stå över natten och på morgonen fanns inget överflödigt vatten att hälla ut som Martin skrev att det skulle finnas.

    SvaraRadera
  4. Jag har bakat detta några gånger. Jag skulle vilja smaksätt brödet med något, kanske som du skriver mer frön.

    SvaraRadera
  5. Vilken gott bröd du gjorde!
    du har blivit utmanad på min blogg ;)

    SvaraRadera
  6. jag har inte bakat surdeg på jättelänge, kanske ska sätta igång en liten blandning igen. hm. det ser otroligt gott ut!

    SvaraRadera
  7. Tackar så mycket för din gratulation! Kvällen blev lyckad, god mat och dricka, precis som det ska vara när man firar.

    Ha en fortsatt bra helg/
    Anki och Håkan

    SvaraRadera
  8. Erika: Tror brödet blir så mycket godare med frön i, kändes som om det fattades något liksom

    Sana: Tack, skall genast kika in i din blogg

    Jen. :-)

    Charlotta: det tycker jag absolut du skall göra, när du väl fått fart på en surdeg kan du baka massor med härligt gott surdegsbröd :-)

    Håkan och Anki: Kul att höra att ni haft det bra. Ha en fortsatt trevlig helg ni också

    SvaraRadera