måndag 1 november 2010

Riddarbageriets Kanelsnäckor

Bakade lite härligt goda kanelsnäckor idag. Var första gången som jag testade receptet som finns i boken Riddarbageriets Söta och jag blev  nöjd med bullarna så detta recept kommer jag säkert att använda fler gånger. Sambon gillade de med, det bästa bullarna han ätit på länge sa han då de inte blev kletiga i botten av fyllningen. För mycket fyllning i bullarna så att de blir alldeles kletiga i botten ja det är inte hans favoritbullar det :-) . Dessa bullar jag gjorde idag  skall min sambo ta med sig till jobbet imorgon och ge bort till en kamrat, kan vi inte ta upp några bullar ur frysen istället frågade han, han ville behålla dagens skörd av bullar för sig själv :-)  Kompromissen blev att han tar med sig hälften  av de kanelsnäckor jag bakade idag och även äppelmunkar och äppelmuffins imorgon så att det blir lite bullar kvar till honom också  här hemma :- D.

25 stycken   
Grundrecept för vetedeg:
700 g eller 12 dl vetemjöl
300 g eller 3 dl mjölk
120 g eller 1 1/4 dl strösocker
100 g smör, rumsvarmt
1 st ägg
10 g eller 1 1/2 tsk salt
30 g eller 2 msk kardemummakärnor
30 g eller 2/3 pkt jäst, Obs! den skall vara den  blåa jästen, inte den för söta degar

Gör så här

  1.  Blanda samtliga ingredienser i en degblandare eller bunke.
  2. Kör degen på mellanväxeln i 10 minuter.Eller knåda den 15 minuter för hand.
  3. Låt degen vila i rumstemperatur, övertäckt med en handduk, i 30 minuter. 
Att tänka på: Köp gärna hela kardemummakärnor och krossa dem själv. Färdigmalen kardemumma brukar innehålla skal och är alldeles för finmald, nästan som damm. Om du tycker att degen känns för varm och lös efter viltiden, kan du lägga den i kylen (dock ej längre än 90 minuter).

Numera finns det speciell jäst för söta degar (röd-gul förpackning). Sockret och fettet gör nämligen att degen jäser lite långsammare och den här sortens jäst påskyndar därför jäsningen. Ju långsammare en deg jäser, desto bättre utvecklas smakerna. Därför rekommenderar Johan Söderberg den vanliga (blå-gula) jästen.

Fyllning:
smör
strösocker
Kardemumma/kanel
Eventuellt pärlsocker

Gör så här
  1. Kavla ut vetebrödsdegen så att den blir ca 3 mm tjock och 30 cm bred. (Degen kan komma att bli ganska lång, så se till att du får plats att kavla ut den ordentligt.) Jag kavlade inte ut min deg så tunt.
  2. Bred ut rikligt med mjukt smör över hela degstycket.
  3. Strö över socker och kardemumma/ kanel. Här är sparsamhet ingen dygd.
  4. Rulla ihop degen. Spänn den hela tiden under upprullningen. Annars blir degen för tjock. Lägg degrullen med skarven neråt och skär den i bitar om ca 60 gram. (Det ska bli ca 25 bullar.) 
  5. Vänd bullen så att en av snittytorna kommer upp, lägg den sedan i en pappform.
  6. Lägg formarna på en plåt med bakpapper.
  7. Jäs under en kartong i ca 60 minuter. Snäckorna ska växa till dubbel storlek. Mina jäste säkert 1 timme och 45 minuter innan jag var nöjd, då hade de ändå inte jäst till dubbel storlek, fast de reste sig ordentligt i ugnen. Jag jäste inte bullarna under kartong utan under bakduk.
  8. Sätt ugnen på 230 grader.
  9. Pensla försiktigt med äggstrykning.
  10. Till kardemummasnäckor: strö över socker och kardemumma. 
  11. Till kanelsnäckor: strö över pärlsocker. 
  12. Baka av dem i ca 6 minuter. De ska vara ljusa. Men jag vill ha lite mörkare bullar så jag bakade nog mina i c:a 10 minuter.
Att tänka på: Om du inte använder formar blir bullarna torra. Smöret och fyllningen rinner nämligen ut.

16 kommentarer:

  1. Det här receptet är grymt! Det brukar jag också använda när jag gör kanelbullar. Nu blev jag sugen på att baka egna!

    SvaraRadera
  2. Åh, de så veeeeeldig gode ut!

    M:)

    SvaraRadera
  3. Helena: Kul att du också är nöjd med receptet, du får allt ta och göra lite kanelbullar i veckan, så mumsigt ju :-)

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott! Kanelbullar är aldrig fel!

    SvaraRadera
  5. Hihi, det var ju ett riktigt gott betyg =)

    SvaraRadera
  6. Kanelbullar är ju faktiskt bland det godaste bakverket! Tillsammans med ett glas kall mjölk är det ju oslagbart! Dags att baka lite här hemma tror jag :-) Jättefin blogg du har! Jag gör gärna ett länkbyte om du har lust!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Åh vad sugen jag blev på bullar! Måste nog baka lite idag tror jag.. =)

    SvaraRadera
  8. Bullar är ju så gott! Det är nog snart dags för en ny sats. Alltid kul att läsa nya recept.

    SvaraRadera
  9. För att du har en så fin blogg fick du en
    Cherry on Top Award av mig. Jag fick den av Caroline-goodcupcakesgood och är glad att jag klan della den med dig. Den finns här:

    http://marimilocakedesign.se/tarta/cherry-on-top-award/

    SvaraRadera
  10. De ser jättegoda ut!

    Gillar även "formen" de ligger i! Jättefin!

    SvaraRadera
  11. WOW! vilka fina kanelbullar! åh, vad jag blev sugen på det nu. mmmm.

    SvaraRadera
  12. Ida: Ja kanelbullar är aldrig fel :-)
    Hanna: Jupp :-)
    Sockerrus: Gör det, så gott med nybakade bullar :-)
    Erika: Ja kul att testa nya recept som är bra :-)
    Mm Cake Design: Tack, så glad jag blir, skall genast kika in på din blogg
    Annica: Tack, formen kommer från Siluette, de köpte jag på Rusta :-)
    Charlotta: Tack
    Ensmakavkarin: Gör gärna ett länkutbyte :-)

    SvaraRadera
  13. Kanelbullar står högt i kurs hos mig!
    :-)

    SvaraRadera