onsdag 10 november 2010

Kokosglass

Gjorde lite kokosglass häromdagen, blev inte helt nöjd med den då den blev lite gryning, detta berodde säkerligen på den stora mängden kokos som ingick, men glassen blev god och jag kommer att testa ett annat recept på kokosglass med mindre kokos nästa gång, funderar på om jag kanske skulle ta och beställa lite kokosessens och blanda i, det borde bli gott. Jag vill liksom ha mera kokossmak på min glass. Man kan ju blanda i Malibu, men det lite känns onödigt att köpa hem en sådan flaska då jag inte använder det i vanliga fall.

6 dl kokosmjölk
2 1/2 dl strösocker
6 äggulor
3 dl kokosflingor
1 1/2 dl vispgrädde

Gör så här:
  1. Häll kokosmjölken i en kastrull och hetta försiktigt upp den. Ställ den sedan åt sidan.
  2. Vispa äggulor och socker vitt och fluffigt.
  3. Tillsätt kokosmjölk i omgångar i äggsmeten medans du rör om.
  4. Häll smeten i en kastrull och sjud på svag värme under 10-15 minuter tills smeten tjocknar, jag brukar värma tills den uppnår en temperatur på 85 grader.
  5. Ta av kastrullen från plattan och rör ner kokosflingorna.
  6. Ställ skålen i ett kallt vattenbad så att den svalnar.
  7. Vispa grädden nätt och jämnt fast och blanda ner den.
  8. Ställ glassmeten i kylskåpet så att den blir riktigt kall, gärna över natten.
  9. Med glassmaskin: Följ de instruktioner du fått till glassmaskinen
  10. Utan glassmaskin:  Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.

20 kommentarer:

  1. Mm ... det SER i hvert fall veldig godt ut! Hver gang jeg er inne på bloggen din, får jeg lyst til å kjøpe meg en iskremmaskin ...

    M:)

    SvaraRadera
  2. Gud så gott det det ser ut, jag älskar verkligen kokosglass!!! Gjorde du den här i glassmaskin? Jag har ingen och undrar ju om det blir lika bra utan?

    SvaraRadera
  3. jag har faktiskt aldrig smakat kokosglass! såg det på flera ställen i italien, men jag körde stenhårt på mina favoritsmaker :)

    SvaraRadera
  4. Mums, jag får kokosglass-cravings när jag läser det! De har det också hos Wagamama förresten :-)

    SvaraRadera
  5. Kokosglass är en klar favorit men har ingen glassmaskin längre så jag har aldrig gjort det själv. På en Mexico semester härom året serverade de creps med urgod kokosglass och en underbar kolasås. Jag lovar hela familjen åt det till lunchdessert varje dag ;) Testa gärna den kombinationen du blir inte besviken!

    SvaraRadera
  6. Har faktiskt aldrig ätit kokosglass! Men det får nog bli att testa det nån gång för det låter väldigt gott. Malibou brukar jag ha hemma för det är supergott i chokladpraliner, banankaka och hemgjorda "vuxen" bounty! Så det är nog ingen fara att köpa en liten flaska!

    SvaraRadera
  7. åhhh jag älskar kokos... den måste ha varit riktigt god :)

    SvaraRadera
  8. Såg ett matprogram där dom tillsatte gelatin i glassen för att få den slät och för att förhindra bildning av iskristaller. Kanske något att prova på?

    Tack för ett mycket fin blogg!

    Hälsn. Mippe

    SvaraRadera
  9. * sorry: EN mycket fin blogg :)

    Mippe

    SvaraRadera
  10. Monica: En glassmaskin är så kul att ha, man kan göra så mycket god glass :-)

    Pernilla: Jo jag gjorde den i glassmaskin, har aldrig gjort glass utan maskin så jag vet inte hur den blir då tyvärr.

    Charlotta: Var första gången jag åt kokosglass, när jag köper glass ute så blir det alltid ens favoriter, men här hemma är det kul att testa nya varianter :-)

    Kaksmulan: det låter gott, det måste jag allt ta och testa :-)

    Sanne: Skall nog be sambon och köpa en flaska när han är på systemet och köper glögg, säkert användbart till julgodiset och det låter himla gott att ha det i banankaka :-)

    Marèsalicious: :-)

    Tulipan: Mycket mumsigt, fast jag vill nog testa ett nytt recept nästa gång med mindre kokosflingor

    Mippe: Tack, har även ett recept med gelatinblad i, fast denna blev inte isig utan det var för mycket riven kokos kändes det som. Man kan även ha i flytande glukos för att förhindra isbildning.

    SvaraRadera
  11. RE:
    Ja, håller med! Köpt bröd blir ju aldrig riktigt samma sak, som att äta det man själv knådat ihop...

    Härlig glass! Tror faktiskt aldrig att jag smakat kokosglass..! Det borde göras, kokos är himla gott. Ibland går jag och köper en nöt, knäcker den och bara äter den som den är, mmm :)

    SvaraRadera
  12. filippa: Kokosglass är himla mumsigt :-)

    SvaraRadera
  13. Det ser iallafall väldigt gott ut :-)
    Hemmagjord glass är klart godast.

    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  14. Jen: Himla gott :-)
    Matbloggen: Jo gott var cet allt. ha en trevlig helg du med

    SvaraRadera
  15. Men shit så gott det låter!!! =) Tur att jag är mätt efter brunchen annars hade det varit kört ;-)

    SvaraRadera
  16. finns en supergod alkoholfri drink man kan göra med kokkos-drinkessence annars. har dock inte hela receptet. drinken heter bounty och finns i UNF's alkoholfria drinkbok. det e iaf varm choklad, kokkosessence och grädde i den. blir suuupergott!

    SvaraRadera
  17. Kaldorei: tack för tipset, låter himla mumsigt

    SvaraRadera