tisdag 16 november 2010

Cheesecakeglass med jordgubbssås

Gjorde lite underbart god cheesecakeglass med jordgubbssås förra veckan, så gott då jag tokgillar cheesecake :-). Snart är det dags att göra saffransglass och pepparkaksglass, det är ju bara lite mer än 1,5 vecka kvar till första advent. Måste nog ta och skriva upp en lista på allt julgodis jag vill göra :-)

6 äggulor
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl standardmjölk
1 vaniljstång
1,5 dl socker
200 gram philadelphiaost
7-8 krossade digestivekex

Gör så här:
  1. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, lägg fräna, vaniljstången, mjölk och grädde i en kastrull och koka upp detta. Ställ den sedan åt sidan.
  2. Vispa ägg och socker fluffigt
  3. Rör  philadelphiaost mjukt
  4. Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning. Tillsätt sedan philadelphiaosten och rör till en jämn smet.
  5. Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
  6. Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall, gärna över natten.
  7. För att göra glass i frysen: Blanda i de krossade digestivekexen. Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.
  8. För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin. När glassen nästan är klar så häller du i de krossade digestivekexen och låter glassmaskinen gå en stund till. Häll sedan upp den i en form och ställ in den i frysen några timmar.
Jordgubbssås
1 liter jordgubbar
1 dl socker
1 msk pressad lime

Gör så här:
  1.  Halvera jordgubbarna och lägg som i en kastrull. Blanda i socker och limesaft.
  2. Använder du färska jordgubbar låter du dom stå och dra i sockerblandningen 2 timmar, använder du frysta jordgubbar kan du koka dom med en gång.
  3. Värm jordgubbarna över medelhög värme och låt dom småkoka i ca 10 minuter, sockret skall ha smält och jordgubbarna skall ha blivit lite mosiga.
  4. Servera såsen varm eller kall, jag lät min bli ljummen.

23 kommentarer:

  1. Hjelp, så godt!

    Hm, en julebakeliste må jeg også begynne å skrive ned - det er jo ganske mye som skal bakes i løpet av ganske kort tid. Gleder meg til å lese hva du skal bake!

    M:)

    SvaraRadera
  2. Mmm, supergott! Kanske blir det här jag gör av gulorna jag har i kylen. Hade funderingar på havtornsglass...
    Förra året hade jag världens längsta lista på julgodis, men jag hann väl inte ens hälften i renoveringskaoset vi var i då. Men i år ska det väl finnas tid :-)

    SvaraRadera
  3. Hej,
    jag såg att du har ett recept på cakepops med lemon curd. Hoppas det går bra att jag lånar det.
    Mvh
    Erika Skogly
    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Åhh vad mycket god glass du gör! Ja snart är det dags att göra julgodis, kul!

    SvaraRadera
  5. Gud så gott! Kan tänka mig att pepparkaksglass blir en höjdare också! Din blogg är jättefin och trevlig, hamnar i mina favoriter :)

    SvaraRadera
  6. mumsfilibabba vad gott det ser ut!!
    du skulle lätt kunna öppna ett glasscafé ju! :)

    SvaraRadera
  7. Pehrnilla: Tokgott :-)

    Monica: Mycket mumsigt :-) , skall bli kul att få se vad du kommer hitta på för skoj att baka i jul

    Linda: :-)

    Erika: Helt ok:-) skall ta och kika in i din blogg

    Kristin: Skall bli så kul att få göra julgodis :-)

    Helena: Tror det blir himla gott med pepparkaksglass, skall ta och kika in på din blogg också :-)

    Annica: Det vore något det,ett eget glasscafe :-D

    SvaraRadera
  8. Oj så gott det där såg ut!

    Skulle jag börja göra en lista över allt julgott och julbak jag vill göra så får jag nog ta ledigt fram till jul ;)

    Inne hos mig finns en liten utmaning till dig!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jisses vad gott det där lät! Nu började snålvattnet rinna :-)

    SvaraRadera
  10. Så gott det ser ut! :-)

    Jag gjorde en pepparkakscheesecake förra veckan, det är ju bara så gott med cheesecake.

    Fortsatt trevlig Onsdag.

    / Jenny

    http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg

    SvaraRadera
  11. Annelie: Skall genast kika in hos dig, ja det gäller att begränsa sig när det gäller julbaket, det skall ju ätas upp också :-)

    Ensmakavkarin: Himla gott :-)

    Erika: Jättegott :-)

    Matbloggen: :-) , Pepparkakscheesecake låter ju tokgott

    SvaraRadera
  12. Vad gott det låter! Vore kul om du lägger upp en lista på det du ska göra i jul :)
    Fin blogg!

    SvaraRadera
  13. Saffransglass och pepparkaksglass, mmmm. Jag ser fram emot att baka lusekatter till Lucia. I Belgien firar man inte Lucia men jag bakar de varje år, bara för att få Sverige-minnena att komma tillbax :-)

    SvaraRadera
  14. oh my god, jag skulle döda för en sådan bit just nu!

    SvaraRadera
  15. Ulrika: det skall jag ta och göra imorgon :-)

    Maresalicious: Så gott med lussekatter, det tänkte jag baka till första advent

    Charlotta: :-)

    SvaraRadera
  16. Gud så gott, jag skulle kunna leva på enbart cheesecakeglass. Det låter som en ljuvlig diet.

    SvaraRadera
  17. Helena: Låter verkligen som en perfekt diet :-)

    SvaraRadera
  18. Sååååå underbart god =)

    Ghorde den som dessert på en parmiddag vi hade för ett par veckor sedan och den blev väldigt uppskattad!

    hade lite ljummen jordgubbssås i botten av en suffléskål och sedan lade jag en glasskula i varje (väldigt mäktig) Dekoration blev med misslyckade knäckformar som jag först skulle lägga allt i ;)

    SvaraRadera
  19. Catrin: Så mumsig ja :-), måste ta och göra lite ny glass, den är slut sedan länge :-)

    SvaraRadera
  20. Mums så gott det låter! Hur många liter blir detta receptet och dina övriga glassar?

    SvaraRadera