onsdag 17 november 2010

Frallor med fyrkornskross

Baka lite härlig goda frallor med fyrkornskross till kvällsmat igår,  perfekta att stoppa in i frysen och värma i ugnen när man blir sugen på lite varma frallor. Ja så fick jag äntligen användning för mitt fyrkornskross som jag köpt för ett bra tag sedan :-)

15 stycken

2 dl fyrkornskross
400 gram (4 dl)  dl vatten
500 gram (5 dl ) filmjölk eller naturell yoghurt
1 paket jäst (50 g)
20 gram (2 tsk) salt
10 gram (1 tsk) flytande honung
25 gram (2 msk) olivolja
110 gram  ( 2 dl) Rågsikt
540 gram (9 dl) vetemjöl
120 gram (2 dl) Rågmjöl

Solrosfrön att strö över





Gör så här:
  1. Koka upp fyrkornskross och vattnet  i en kastrull och låt koka till en tjock gröt. 
  2. Häll gröten i en degbunke och blanda i filmjölken/yoghurten. Rör runt och kolla så att allt är fingervarmt. 
  3. Smula ner jästen och rör om så att den löser sig. 
  4. Blanda i salt, honung, olivolja och nästan allt mjöl.
  5. Bearbeta degen tills den är smidig och släpper kanterna på bunken.
  6. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. 
  7. Knåda degen lätt på ett mjölat bakbord. 
  8. Dela degen i 15 bitar och forma till runda frallor.Doppa frallorna i solrosfrön, pensla ev med vatten innan om solrosfröna inte vill stanna kvar.
  9. Lägg frallorna på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
  10. Sätt ugnen på 200 grader och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. 
  11. Låt svalna på galler under bakduk.

10 kommentarer:

  1. Sådana lite grövre frallor är ju bara så goda!

    SvaraRadera
  2. Gud vad sugen jag blir på bröd. Dem här ser underbara ut. Mjuka och goda inuti med ett frasigare yttre :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad fina! Och må så vara att jag inte ser insidan, men kross och kornbitar och sådant i bröd - det är bland det absolut godaste! :) för att inte tala om solrosfrön. Jag väntar tålmodigt på att brödet i min frys skall ätas upp, så jag kan baka lite nytt.... då kanske dessa blir ett alternativ!

    SvaraRadera
  4. Håkan och Anki: Alldeles perfekt :-)

    Frida: Jupp och man håller sig mätt lite längre :-)

    Emma: Härligt frasiga på ytan, precis som jag vill ha de :-)

    Filippa: Glömmer ofta att ta kort på insidan :-) , men gott blir det med kosts och sånt i

    SvaraRadera
  5. Har aldrig testat fyrkornskross. Låter väldigt spännande. Dina frallor ser riktigt smarriga ut!

    SvaraRadera
  6. Fint! Postar du några frukostfallor till mig? Gärna med expressbud så att de är här i morgonbitti. ;-)

    SvaraRadera
  7. Sanne: Tack
    Erika: Himla goda, de kommer jag baka igen
    Tina: Det hade varit något det :-) , synd du inte bor i närheten annars hade du allt kunnat få några :-)

    SvaraRadera