söndag 28 november 2010

Lussekatter

Bakade lite härligt mumsiga lussekatter idag då det är ett måste till första advent. Ja, jag kommer garanterat baka en ny omgång innan jul, tur att saffranet finns att köpa till lite mer rimliga priser i år, förra året kostade de ju runt 40 kronor för 0,5 gram ,vilket innebar att bara saffranet i lussekatterna då gick på 80 kronor , ja men inte hoppade jag över lussekatterna förra året för det :-). Brukar liksom många andra använda  Kesella i degen då jag tycker de blir saftigare då. Och russin gillar jag inte :-) så därför brukar jag ha pärlsocker på mina och det blir så gott då :-)

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Lätt Kesella
1 g saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl (ca)
1 ägg

Pensling: 1 ägg
Garnering: pärlsocker

Gör så här:
  1. Smula ner jästen i en bunke. 
  2. Smält matfettet, häll på mjölken och ljumma degspadet till fingervärme, 37 grader.
  3. Rör ut jästen i lite av degspadet. 
  4. Tillsätt resten av spadet, kesellan, saltet, sockret och saffranet. Rör tills det har löst upp sig. 
  5. Blanda  i ägget .
  6. Arbeta i så mycket av mjölet att degen blir smidig och släpper degbunkens kanter. 
  7. Strö lite mjöl över degen. 
  8. Låt den jäsa under bakduk till dubbel storlek, 45-60 minuter.
  9. Ta upp degen den på lätt mjölat bakbord. Baka ut den till lussekatter.
  10. Lägg bröden på plåtar med bakplåtspapper. 
  11. Låt dem jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek, 30-45 minuter.
  12. Pensla dem med ägg och strö över pärlsocker. 
  13. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5-8 minuter.

15 kommentarer:

  1. Så goda dom ser ut!
    Både lakritsknäcken och polkagris fudgen tycker jag du ska testa. Supergott! :)

    SvaraRadera
  2. Skulle bakat saffransrutor i dag men sonen blev sjuk och då tappade jag lusten helt, men det kommer fler tillfällen:)
    Ja det är tur att saffranet inte är så dyrt i år som förra året.

    SvaraRadera
  3. Minns också förra årets höga priser på saffran, de var inte att leka med! Dina lussekatter ser goda ut och pärlsocker på är riktigt gott! Hihi, gillar inte heller russin i bakverk, pillar alltid bort dem ;-) Hoppas du haft en fin första advent!

    SvaraRadera
  4. Åh så gott! Här hemma kommer vi att baka en omgång till,men åxå saffranssemlor! Smakade en igår, så gott!/Emma

    SvaraRadera
  5. Jag tror nog att jag snart måste sätta en lussebulle-deg för nu har jag sett alldeles för mycket av det goda. :D

    SvaraRadera
  6. Ja i år har saffranen lite mer humana priser! Men jag gjorde precis som du, och bakade ändå :)
    Använder själv också Kesella, blir både (lite i alla fall) nyttigare och saftigare!

    SvaraRadera
  7. Vad fina de blev! Det är en bra idé med pärlsocker på för de som inte gillar russinen. Ska göra några ax den sorten också nästa gång. Jag saknar min kesella men det fick bli mer onyttiga varianter med mera smör istället ;).

    SvaraRadera
  8. Ja gud! när jag köpte saffran förra året gick det på 120 kronor för två paket! jag och min dåvarande partner var och handlade fåtalet varor för bak osv, och blev så himla förvånade över att det blev så dyrt när vi skulle betala. men - när vi kikade på kvittot förstod vi varför, hahaha. skönt att det är billigare i år!

    snyggt det var med pärlsocker på, förresten! :)

    SvaraRadera
  9. Vi har turen att ha en svärmor/farmor som bakar lussekatter och anisgrisar till oss. Skönt!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Jag vill inte heller ha russin i mina lussebullar, så jag gör också med pärlsocker på.

    SvaraRadera
  11. Har "snålat" i år och köpt den riktigt billiga saffranen, tex på ÖoB och Netto. De har tagit ca 20 kr per påse. Kul var det, att idag läsa testet i nya Allt om Mat, att testarna inte kände någon skillnad alls på dyr eller billig, den jag köper fick fyra gafflar... och jag tycker själv att de smakar precis som de brukar göra!

    SvaraRadera
  12. Vi jublade också över att saffranen blivit billigare. Nu häller ju vi vår oftast i maten och i fisksoppan har vi inte kunnat vara utan saffran så det har fått bli lite mer sällan. Men nu ska här hamstras, man vet inte när det blir dyrt igen...

    Ha en fortsatt bra vecka.

    SvaraRadera
  13. Jag har faktiskt aldrig bakat lussekatter, men det kanske jag borde prova i år. Dina ser väldigt goda ut!

    SvaraRadera
  14. Så fina de är! Vi bakade också lussekatter igår!

    SvaraRadera
  15. Ulrika: det kommer jag absolut göra, testa både lakritsknäck och fudgen :-)

    Pehrnilla: Trist när barnen är sjuka, här är båda barnen sjuka med, igår var ingen rolig dag så då blev det inget bakat, men idag är alla piggare igen :-), saffransrutor låter himla gott

    Hanna: Riktigt gott med pärlsocker på :-)

    Linda: Ja kanske lite nyttigare med kesella, iallafall saftigare :-)

    Kaksmulan:

    Fru Rosengren: Saffranssemlor låter himla gott

    Helena: :-): Perfekt med pärlosocker för oss som hatar russin :-)

    Filippa: 120 kronor, det blev dyra lussekattre föra året, tur det är mer humana priser i år :-)

    Erika: :-) , bra med svärmor som gillar att baka

    Erika Bakglädje: Blir så mumsig med pärlsocker på

    Caffeconlatte: Läste också det testet, köpte saffran på Willys för 20 kronor och det smakade gott

    Mårtensson: Jag kan tänka mig att ni är glada att saffranet är billigt, själv använder jag ju mest saffran till jul och har ännu inte testat på det i matlagningen.
    Ha en bra vecka ni med

    Helena: Ja du får allt ta och baka lite lussekatter :-), det är ju himla gott

    Anna: Tack :-)

    SvaraRadera