onsdag 20 oktober 2010

Vaniljkakor eller Sugar Cookies


Sonen ville att jag skulle baka lite kakor idag och därför fick de bli lite kavlade vaniljkakor, ville också testa att använda mina nya muminpepparkaksmått. Hittade ett recept på Joy of baking  och det blev mycket goda kakor.

Testade även ett recept från Sweetopias, blev goda och bra kakor med det receptet med. receptet med hennes kakor hittar du här. Ni måste bara gå in på hennes hemsida och titta på hennes underbara dekorerade kakor. Tänk om man kunde göra så fina kakor :-)

Det är så kallade Sugar cookies och det är tänkt att man sedan skall lägga glasyr på dom. Men de är minst  lika goda utan glasyr. Båda recepten gav mycket goda vaniljkakor, de håll formen under gräddningen och var lätta att kavla ut.

Ja efter att ha gjort 80 kakor så tröttnade jag :-) , nu ligger resten av kakdegen i kylen.

380 gram vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
227 gram smör
200 gram socker
2 ägg
2 tsk vanilj extract, tog mitt hemmagjorda vaniljpulver istället


Gör så här:
  1. Vispa smör och socker i köksmaskinen, matberedaren eller med en elvisp tills det är mjukt och fluffigt.
  2. Vispa ner äggen, ett i sänder och blanda väl.
  3. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt detta. Rör ihop till en kakdeg.
  4. Knåda lätt och forma degen till en boll. Dela degen i två bitar och slå in dom i plastfolie och låt dom stå i kylskåpet ca 1 timme, detta för att degen skall  bli hårdare och därmed lättare att kavla.
  5. Ta ut den ena degbiten och kavla ut till en 0,5-1 cm tjock platta. Ta ut kakor med valfria kakmått.
  6. placera på bakplåtspapper och lägg in dom i kylen i  10-15 minuter. detta för att  förhindra att de flyter ut vid gräddningen och förlorar sin form.
  7. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 8-10 minuter, beroende på storlek. De skall vara ljusbruna i kanterna.
  8. Låt svalna något innan du tar bort dom från bakplåten och låter dom svalna på bakgaller.

16 kommentarer:

  1. Hihi, det är väl inte dåligt att orka med att göra 80 kakor? ;-) Det finns så många fina dekorerade kakor, är jättesugen på att testa det snart! Kul att du delar med dig av recept som du tycker fungerade fint och gav goda kakor =)

    SvaraRadera
  2. Inte dåligt! Är det inte konstigt att man inte kan göra lagom många någon gång utan alltid ska överdosera allt :P eller... så e jag iafl.. haha..

    däremot låter dom superduper goda! :)

    SvaraRadera
  3. jag har också en muminform! eller två, till och med, har för mig att jag har en lilla my liggandes någonstans också (så går det när man jobbar extra för iittala - våra outlets är proppfyllda med muminsaker och när jag är där och shoppar kan jag liksom inte låta bli) :)

    SvaraRadera
  4. Hanna: Ja kollar man runt på olika bloggar finns det verkligen kakor som är rena mästerverken, så fina, ja nu har jaj ju 80 kakor om jag skulle vilja testa på :-)

    Tulipan: Ja det är lätt att överdosera när man väl är igång, tur det finns frys :-) och en sambo som gillar kakor

    Charlotta: Muminsaker är så fina :-), funderar på ett pepparkakshus till jul som jag sett på Ellos

    SvaraRadera
  5. Mmm jag älskar småkakor..
    Pstt! Har en liten utmaning till dig på min blogg...

    SvaraRadera
  6. Visst är det kul att göra kavlade kakor och inte alltid behöva baka pepparkakor? 80 kakor!!! Då fick du hålla på ett tag kan jag tänka mig. Fast å andra sidan så har ni ordentligt med kakor att mumsa på nu. :-)

    SvaraRadera
  7. De ser himla mumsiga ut, men kanske lite svåra att dekorera eftersom de har flytit ut en del. Om du vill testa på ett annat recept så har jag ett utan bakpulver som är väldigt bra och gott. Kika in på min blogg så hittar du det :o) Nu ska jag kika vidare på dina godsaker!

    SvaraRadera
  8. De ser jättegoda ut, småkakor är alltid smaskens, jag kan äta hur många som helst! :-)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Just nu pågår två tävlingar i min blogg där du kan vinna;

    - Valfritt barnsmycke från Karamell-design
    - Ett presentkort på SUMOpix värt 300:-

    Välkommen in och delta!
    http://joosefinea.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Johanna: Skall ta och kika in på din blogg

    Erika: Ja nu har vi mycket kakor att äta, tur det finns frys :-)

    Sofia: Nu har jag varit inne på din blogg, vilka härliga kakor och ditt recept kommer jag att testa

    Helena: Jag med :-)

    Josefin: Skall ta och kika in hos dig då

    SvaraRadera
  11. Jättefina kakor, och vilka söta kakmått! :)

    SvaraRadera
  12. Säkert är dem så goda och kommer att bli uppätna alihopp! måste omedelbart skafa verktig att göra några själv så mycke tycker jag om dem och nu vet vad finns recept.
    Undrar hur många dagar kan de hålla sig fresha utan att man fryser dem.Lämna några och testa.

    SvaraRadera
  13. Muminformar har jag stoltserat med sedan ett par år tillbaka, men HEMULER! :-O DET vill jag också HA! :-D

    SvaraRadera
  14. Rebeka: tack, kul med lite olika kakmått :-)

    MM Cake Design: 1 vecka bör det hålla iallafall

    SvaraRadera
  15. Gud sicka söta kakor=) Jag ska ta o testa lite cookie pops nu i veckan till mitt snusk tema;) Penis på pinne är väl aldrig fel:D Haha!

    Kanske ska testa detta receptet då=)

    SvaraRadera
  16. Madde: Penis på pinne :-) , ja det ser jag fram emot att få se inne på din blogg

    SvaraRadera