tisdag 23 november 2010

Chokladglass

Testade att göra chokladglass på Arlas nya smaksatta grädde, blev himla gott, lagom med chokladsmak och sedan hällde jag ju även i lite hackad choklad, kan ju inte bli bättre :-) . Det snöar ju rejält ute nu  nu så vad passar inte bättre med lite god glass då :-), för här inne är det ju  varmt och gott. Testade att hälla i flytande glukos, det sägs ju göra glassen mindre isig och smidigare, lenare, krämigare. fast jag har ju iofs inte fått någon isig glass ännu, vet inte om glukosen gjorde någon skillnad. Skall testa det igen när jag gör saffransglass.

2,5 dl mjölk, 3%
2,5 dl Arlas Chokladgrädde
1,5 dl socker
1 vaniljstång
6 äggulor
1,5 msk flytande glukos
100 gram hackad mjölkchoklad

Gör så här:
  1. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, lägg fröna, vaniljstången, mjölk och grädde i en kastrull och koka upp detta. Ställ den sedan åt sidan.
  2. Vispa ägg och socker fluffigt
  3. Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning.
  4. Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
  5. Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall, gärna över natten.
  6. För att göra glass i frysen: Hacka chokladen och blanda ner den i glassmeten. Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.
  7. För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin. När glassen nästan är klar så häller du i hackad choklad och låter glassmaskinen gå en stund till. Häll sedan upp den i en form och ställ in den i frysen några timmar.

22 kommentarer:

  1. Mums vad smarrigt det där lät.
    Jag måste nog ta och köpa mig en glassmaskin snart, blir så insrirerad av alla dina smarriga glassrecept :)

    SvaraRadera
  2. En klassiker! Sjokoladeis blir aldri feil. Iskremmaskin står på ønskelisten min til jul takket være denen bloggen.

    M:)

    SvaraRadera
  3. Roligt att du är nöjd med den nya grädden. Tycker det lät spännande med smaksatt grädde! Har inte hittat den i "min" affär ännu, men den ska väl komma söderut snart!

    SvaraRadera
  4. Låter verkligen supergott! Jag är sugen på att köpa en glassmaskin så jag kan göra glass oftare. Du har också fått en liten utmärkelse på min blogg! :-)

    SvaraRadera
  5. Slickepott: tycker absolut du skall köpa en glassmaskin :-) , man kan göra så mycket god glass med den

    Monica: Då får vi hoppas tomten är snäll i år :-)

    Sanne: Även jordgubbsmaken är god, men den finns inte i alla affärer här heller

    Ensmakavkarin: Då skall jag genast ta och kika in i din blogg

    Erika: Himla gott :-)

    SvaraRadera
  6. Men åååh, vad gott! Glass är aldrig fel!

    SvaraRadera
  7. Wau du är verkligen supersuperduktig på glass. Det vatnas i munen. Fattar inte hur du lyckas att den ser ut så snyggt också.
    En 100 points glas och lite extra

    SvaraRadera
  8. Oj vilken smarrig glass!!! Inget snålande p ågosakerna där inte :)

    RE:
    Det är inte så farligt faktiskt! :) Dock tycker jag att det är lite svårt att få till kanterna när man kavlar, så att de blir fina, men jag brukar helt enkelt "skära av" dem när jag tagit brödet ur ugnen, och provsmaka upp dem, haha. Så slipper man de halvtrasiga bitarna i knäckebrödsburken!

    SvaraRadera
  9. RE:
    Vad roligt! :)
    Ja, det där med godis känns rätt spännande tycker jag med! Jag är lite sugen på att testa att göra någon form av tryffel med jordgubbsgrädden; känns som det antingen kan bli supergott - eller inte alls passa, haha.

    SvaraRadera
  10. Mmm, ser ju hur läcker ut som helst. Skulle gärna sätta i mig en sån direkt även om det är snöoväder ute =)

    SvaraRadera
  11. Mmm vad gott det låter! Det kan aldrig bli för kallt för glass :-)

    SvaraRadera
  12. Wow vad gott! Jag har aldrig gjort glass själv, förutom isglass;) Men måste testa, det ser ju så underbart gott ut!

    Ha en härlig kväll!

    Hälsningar Musqot

    SvaraRadera
  13. Men hur mycket glass gör du egentligen:) Vi hinner inte alls med i alla recepten vi vill prova, men i morgon gör vi din Oreoglass. Alltid en början, glassmaskinen har haft semester tillräckligt länge nu!

    SvaraRadera
  14. Ida: Glass är aldrig fel, hur kallt den än är :-)

    Mm Cake Design: Tack :-)

    Filippa: Nopp här snålas det inte på godsakerna :-)

    Hallon och Blåbär: Ja här äts det glass även vid snöoväder, snöar för fullt just nu

    Bakmammorna: Nopp :-)

    Musqot: Så gott med hemmagjord glass :-)

    Mårtensoons Kök: Ja det blir en del glass just nu, fast snart får det väl bli lite julbak och julgodistillverkning istället :-), nu får semestern allt vara över för er glassmaskin :-), Oreoglass är så gott

    SvaraRadera
  15. Nu får du sluta göra så mycket glass, jag måste ju nästan ta och köpa en glassmaskin!

    SvaraRadera
  16. Tack. =) Men är verkligen inte nöjd. =(

    Jag blir så himla sugen på glass av din blogg. =p

    SvaraRadera
  17. Du är en riktig "glassoman" har jag förstått! Det ser jättegott ut, allt du gör! Jag måste också investera i en glassmaskin, det blir liksom aldrig av att köpa en... Jag som dessutom är laktosintolerant har inte ett allt för stort utbud att välja på i glassdisken. Jag får ta ett snack med Tomten, tror jag ;-)

    SvaraRadera
  18. Jag tror ditt pepperkakshus kommer bli super fint (:

    SvaraRadera
  19. Ojoj så det ser gott ut, det gör all din glass! Man blir alltid hungrig på glass när man besöker din blogg. :-)

    SvaraRadera
  20. Jen. Tycker absolut du skall köpa en glassmaskin, en himla bra pryl :-)
    Johanna: :-)
    Caffeconlatte: Älskar glass :-) , en glassmaskin måste vara perfekt om man är laktosintolerant, då kan du göra din glass precis som du vill ha den
    Hanna: Himla gott :-)
    Tove: Ja här görs det mycket glass :-)

    SvaraRadera