söndag 7 november 2010

Cupcakes Cake Pops

Var bara tvungen att testa att göra lite nya cupcakes cake pops. Idag satte jag dom på kakpinnar istället vilket underlättade själva dopningen i den rosa chokladen betydligt, inga kladdiga fingrar här inte :-). De här cake popsen skickar jag in till Tastelines Cake pops tävling . 
Jag använde bara hälften av red velvet kakan och lite mer än hälften av vaniljfrostingen.

Red Velvet Cake
Vaniljfrosting
200 gram vit choklad
200 gram mjölkchoklad
Rosa pastafärg, jag använder oljebaserad pastafärg
Smarties eller Nonstop
Blandat strössel
Peanut Butter Cups  form
Gör så här:
  1. Smula sönder sockerkakan i bunke.
  2. Blanda ner vaniljfrostingen och blanda om så att det blir en smidig kakdeg.Du avgör själv hur kladdig du vill ha din kakdeg. Själv föredrar jag en kakdeg som inte är allt för kladdig utan gör att forma till runda bollar med en gång.
  3. Rulla till runda bollar, (jag rullade till bollar som vägde 20 gram styck) och ställ i kylen en stund. Kanske runt 15 minuter.
  4. Smält mjölkchokladen i mikrovågsugnen eller över ett vattenbad.
  5. Fyll Peanut Butter Cups formarna till ca lite mer än hälften och lägg genast i en boll.
  6. Lägg dom att stelna i kylen en stund.
  7. Smält den vita chokladen i mikrovågsugnen eller över vattenbad och blanda i lite rosa pastafärg.
  8. Doppa kakpinnarna i den smälta chokladen och stick i dom i cake popsen.
  9. Doppa cake popsen i den smälta chokladen, låt chokladen rinna av lite och lägg sedan genast på en smarties och strö över lite strössel.
  10. Ställ in i kylen en stund för att stelna.

31 kommentarer:

  1. Vilka härligt färgglada cake pops! :)

    SvaraRadera
  2. Monica: Tack :-)
    Ida: Tack, ja härligt färgglada :-)
    Helena: Tack :-)
    Tulipan: Tack :-)

    SvaraRadera
  3. Wow, vad fina de är. Förstår jag rätt att du stack pinnen genom formen i botten?
    De var grymt snygga, det måste jag absolut testa att göra något liknande.
    Så kul att bli inspirerad (händer i och för sig rätt ofta när jag är här inne och läser). :-)

    SvaraRadera
  4. De blev ursöta, vill smaka ;)

    SvaraRadera
  5. Vilka fina små pops! Jag skulle kunna tänka mig 10 st nu till morgonfikat...

    SvaraRadera
  6. Vad fina de blev! Vill oxå ha en sån där fin form att göra dem i! :-)

    SvaraRadera
  7. mumsigt det ser ut o va..det é ingen surdeg. Men du é nära..det var en fördeg:) Men vad innehåller den?

    SvaraRadera
  8. Hanna: tack :-)
    Erika: Tack :-) , jag stack i kakpinnarna i chokladformen i botten, ja inte i själva plastformen jag gör cake popsen i.
    Helena: Skickar genast 10 stycken :-)
    Sockerrus: tack :-), kanonkul form, går ju att använda till chokladpraliner också
    Chili: Tack, skall fundera på vad erat klet innehåller :-)

    SvaraRadera
  9. skulle vara gott att äta en sådan precis nu efter träningen, mmmm!

    SvaraRadera
  10. Fantastisk! Så fina de är, nästan synd att äta dem. Och toppen att du länkar till olika saker så att man vet vad det är.

    Jag såg att din blogg saknas i min länklista, men nu finns du där - hoppas att det är okej.

    Ha en toppenbra dag,
    Nadja

    SvaraRadera
  11. Hur fina som helst! Ska nog också testa att göra sådana!

    SvaraRadera
  12. Så jättefina pops, glada och färggranna!

    SvaraRadera
  13. å de är jättesöta!! bra jobbat att få till dem så där fina :-)

    SvaraRadera
  14. Charlotta: :-)

    Nadja: Jag blir bara så glad när du vill länka till mig :-)

    Jen: Tack, himla kul att göra dom och goda blir de också :-)

    Caffeconlatte: Tack

    Tove: Tack

    Bakmammorna: Tack

    SvaraRadera
  15. Åh vad fina de här var!
    Säkert väldigt goda också :)

    SvaraRadera
  16. Sara: Tack
    Mor-Mia: Tack och de är så mumsiga :-) , nu är de slut så jag får nog ta och göra lite fler

    SvaraRadera
  17. Dessa var verkligen jättefina! Och ser hur goda ut som helst :)

    SvaraRadera
  18. My gosh vilken läckerbit. Can I have some? :) Lycka till i tävlingen.

    SvaraRadera
  19. Mums ser riktigt gott ut :) söta var de också!

    SvaraRadera
  20. hur länge tror du att dom håller i kylen?

    SvaraRadera
  21. Midia: Hade mina nog säkert 5 dagar i kylen, för sedan var de slut :-) men det gick bra att frysa dom

    SvaraRadera