söndag 7 november 2010

Red Velvet Cake

.

Bakade för första gången Red Velvet Cake i veckan till  mina Cupcakes Pops. Blev en mycket god och saftig kaka som egentligen skall vara dekorerad med philadelphiafrosting., men då jag skulle använda denna till Cake Pops så uteslöt jag frostingen. Tror dock det blir en ännu mumsigare kaka med frosting på :-) Receptet hittade jag i boken Sommarens söta.  Kakan  härstammar från den amerikanska Södern. Kakans röda färg berodde från början på en kemisk reaktion som uppstod när filmjölk, vinäger och kakao blandades. Nu för tiden tillsätter vi lite extra röd karamellfärg för att få den härligt röda färgen. Jag använde kokos som jag färgade röd när jag bröade formarna.

Kakan 
3 ½ dl strösocker
2 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk vitvins­vinäger
1 dl raps- eller
solrosolja
2 ½ dl filmjölk
1–2 msk röd karamellfärg
ev hallon eller andra bär till garnering

Cream cheese-glasyr:
400 g philadelphiaost eller annan cream cheese
ca 3 dl florsocker

Gör så här:
  1. Värm ugnen till 175 grader. 
  2. Smörj och bröa en rund bakform.
  3. Vispa socker och ägg poröst. 
  4. Blanda de torra ingredienserna till kakan och rör ner i smeten tillsammans med vitvinsvinäger, olja och filmjölk. 
  5. Tillsätt karamellfärg och vispa till en slät smet
  6. .Häll smeten i formen och grädda i 40 minuter. 
  7. Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på ett galler och låt kallna.
  8. Vispa ihop ingredienserna till glasyren. 
  9. Skär kakan i tre delar och bred glasyren på den undre delen. Lägg försiktigt på den andra delen och bred glasyr även på den. Lägg på den översta delen och bred resten av glasyren över hela kakan. Garnera eventuellt med bär.

7 kommentarer:

  1. Jag gjorde en Red Velvet Cake till min födelsedag i aug, med philadlephiafrosting och allt. För att den skulle vara saftigare så mosade jag färska hallon och bredde på ett lager. Det blev syrligt och gott.
    Ska nog göras fler ggr! =)
    Hoppas vi får se de färdiga cakepopsen sen.

    SvaraRadera
  2. coolt! är av någon anledning oerhört fascinerad av sydstatsmat, den här låter grymt god!

    hoppas du har haft en fin helg!

    SvaraRadera
  3. har läst om denna kakan flera gånger men aldrig hittat nåt bra recept, tack för det, nu kan jag me testa!

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig testat att baka den kakan, men har hört mycket om den. Vad vacker den blev. Måste nog ta och testa den vid tillfälle, men jag tror att det får vänta till efter jul... nu börjar snart julbaket och då hinner jag nog inte med något annat.

    SvaraRadera
  5. Amy: Måste även testa att göra en med frosting på, blir säkert kanongott och hallon till låter som en perfekt kombination

    Charlotta: Himla god, hoppas du haft en bra helg med :-)

    Sanne:Som sagt första gången jag testar denna kka, men jag är himla nöjd med receptet, blir mycket saftigt

    Erika: Testa den, blir garanterat kanon med frostingen på, ja nu är det allt dags att börja planera julbaket, får ta och leta upp något recept på vörtbröd med surdeg :-)

    Disa: Skall kika in hos dig

    SvaraRadera
  6. Kul att du nyligen bakat denna, jag ska nämligen baka den på lördag har jag bestämt. Amys tips om hallon lät gott.

    SvaraRadera
  7. Erka Perka: tror kakan blir perfekt med hallon på

    SvaraRadera