fredag 3 september 2010

Filmjölksbröd

Har bakat lite bröd denna vecka bland annat två omgångar med filmjölksbröd. Det är så bra med snabbakande bröd ibland, där man bara blandar allt i en bunke  och häller i formar.
Hur jag en gör så blir brödet ojämnt gräddat, de höjer sig och spricker alltid på ena sidan, ändå blandar jag degen ordentliigt, ser till att den är ordentligt jämnt fördelad i formen, bankade även formarna mot bordet för att få bort eventuella luftbubblor men trots detta blir brödet ojämn gräddat, jag har ändå testat tre oilka varianter av filmjölksbröd med samma resultat, vet inte vad jag gör får något fel eller om det är ugnen som är ojämn i sin värme, annat bröd jag bakar blir aldrig så. Det här brödet blir iallafall himla gott med de hela hasselnötterna i.

l filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl sirap
1 tsk salt
9 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
3 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl hela hasselnötter 
 
Gör så här:
  1. Blanda filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en bunke.
  2. Tillsätt mjölsorterna, solrosfrön, linfrön, russin och nötter. Blanda väl till en lös deg.
  3. Fördela smeten i 2 smorda formar, ca 1 1/2 l. 
  4. Grädda först 60 minuter i 200° nederst i ugnen.Sänk värmen till 175° och grädda ytterligare i ca 30 minuter. Täck ev med folie om brödet blir för mörkt.Pröva med en sticka att brödet känns torrt. 
  5. Låt brödet vila i minst 5 timmar i formen. Det går bra att frysa. 
Sedan så har jag även bakat:
Ciabatta, det tar visserligen tre dagar att göra men det är det värt, blir så härligt syrliga bröd med en mumsigt seg skorpa, precis som ciabatta skall vara. Receptet hittar du här


Mina frukostfavoritbröd solrospanini, denna gång bytte jag ut grahamsmjölet mot fullkornsdinkelmjöl. receptet på dessa goda bröd hittar du här

5 kommentarer:

  1. Ååå va gott med nybakat bröd. Måste testa ditt recept på ciabatta. Tycker det är kul när man ska hålla på i flera dar med bröd. Känns så gediget när man äter det på nåt sätt!

    SvaraRadera
  2. Oj, du har bakat en hel del. Jag gillar verkligen filmjölksbröd, det är så gott och det är så enkelt att göra. Vet inte vad det kan bero på att brödet gräddas ojämt eller reser sig. En teori är säkert som du själv skriver att ugnen är ojämn, men då borde det ju påverka även annat bröd du bakar så det är nog inte det. När jag gör filmjölksbröd så har jag en väldigt kladdig smet som jag klickar ut i formen och den gräddas alltid jämt. Det är bara att fortsätta testa. Men huvudsaker är ju att brödet är gott, det är lite charm i ett bröd som inte är helt jämt och fint... då syns det att det är hembakat. :-)
    (oj, skrev visst uppsats här)

    SvaraRadera
  3. Försök att lägga märke till om ditt eventuella ugnsproblem påverkar annat du bakar.

    Nästa gång du gör bröd, prova med att först göra lite färskost och använda resterna som vätska till brödet. Du slår två flugor i nästan en smäll.

    SvaraRadera
  4. Lyxigt med så mycket hembakat bröd. Jag tycker hembakta bröd ska se hembakta ut. Rustikt är fint!

    SvaraRadera
  5. Sanne: Testa gärna ciabattan, de är supergoda
    Erika:Jag får fortsätta testa filmjölksbrödettils det blir perfekta :-) , använder också deg som det bara är att klicka i, gott blir det, riktigt gott med hasselnöttter i.
    Matpolisen: Får ha lite koll på ugnen, men har nog mest märkt av det då jag gjort just filmjölksbröd, skll ta och testa ditt tips med färskost
    Helena: Jo det är klart, det måste ju se hembakat ut :-) , trist om de såg ut precis som om de kom från en fabrik

    SvaraRadera