lördag 4 september 2010

Äppelmarängpaj

Bakade lite mumsigt äppelpaj med maräng på idag, hade äggvitor över i kylen så varför inte testa på något nytt :-).


Pajdeg: 
3 dl vetemjöl
1 msk socker
150 g smör
1 äggula

Fyllning: 
4 äpplen
2 msk kanel,
3/4 dl socker

Maräng: 
3 äggvitor
1 1/2 dl socker
15 g flagad mandel (blev ingen på  min paj då jag inte hade någon hemma)

Gör så här:
  1. Hacka ihop mjöl, socker och smör till en smulig massa. 
  2. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. 
  3. Kavla ut och lägg i en form med löstagbar botten, 23 cm i diameter. Ställ kallt i 30 minuter. 
  4. Förgrädda i 225 grader i10 minuter. 
  5. Skala och riv äpplena grovt. Blanda med kanel och socker.
  6. Krama ut vätskan och lägg i formen. 
  7. Vispa vitorna hårt. Tillsätt sockret och vispa lite till.
  8. Fördela marängen ovanpå äpplena och strö på mandel.
  9. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 15 minuter, fast jag gräddade bara i 10 minuter.

15 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut. Ett bra sätt att ta hand om överblivna äggvitor. :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken lyxig äppelpaj! Ser jättesmarrig ut!

    SvaraRadera
  3. Väldigt fin äppelpaj! Jag är ständigt på jakt efter nya recept på äppelpaj, i synnerhet nu när mina egna äpplen börjar bli mogna. Detta ska jag definitiv testa!

    SvaraRadera
  4. Men gud vad gott med maräng på äpplena! Jättefin är den dessutom!

    SvaraRadera
  5. Väldigt fina maräng gjorde du!! Låta super gott också hihi men om du har massa äggvitor varför inte prova baka Financier de är ju gott ;=)

    SvaraRadera
  6. Låter jättegott, fin är den också!

    SvaraRadera
  7. Svar:
    Tack! Ja äpplen är väldigt tacksamma att baka med!

    SvaraRadera
  8. Gu´vad den ser smarrig ut!!
    Låter hur gott som helst!!

    SvaraRadera
  9. Oj så gott det ser ut! Äpple o maräng låter som en supergod kombination =)

    SvaraRadera
  10. Erika: Jupp kanon att bli av med äggvitor, blir en hel del när jag gör glass
    Sanne: Blev himla god
    Helena: Ja nu i äppeltider är man jakt efter nya äppelrecept, tyvärr var 80% av våra äpplen dåliga så det blir till att köpa svenska äpplen när de börjar komma ut i affärerna
    Ida: Jo det är all gott med maräng på
    Sana: Tack för tipset, har fortfarande äggvitor
    kvar så jag skall testa att baka dina Financier .
    Lena_Tårta: Tack
    Linda: Jo
    Annica: Hel smarrigt :-)
    Sockerrus: Jo maräng och äpplen passar bra ihop, tänkte testa hallon och maräng också, måste passa perfekt ihop, det lite sura mot den söta marängen.

    SvaraRadera
  11. hej hopp!

    Angående brödmaskinen... för att få ett fint bröd som inte säckar ihop så behvöer man lägga ingredienserna i rätt ordning, står i bruksanvisningen och det receptet jag skrev var i rätt ordning. Sen behöver ingredienserna vara rumstempererade har jag fått lära mig. Alltså för bästa resultat.
    Sen tror jag att man behöver ta ut brödet efter bara en liten stund och vända det upp å ner. Jag har låtit mitt jobba sent om kvällarna så detta jag gjorde nu har en liten inbuktning och jag tror det beror på att det stått och blivit kallt i själva formen. Borde nog ha låtit det stå några minuter efter att det blev klart och sen ta ut och vända upp å ner. Men som sagt. Råvarorna ska i rätt ordning ner i maskinen och sen ska alla vara rumpstempererade ;)
    Tror detta är något man måste träna till och hitta sitt egna sätt och maskinens sätt ;)

    självklart slänger jag in något sött recept när jag väl hittar något som jag gillar :)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  12. Ja ta hem maskinen du och testa så får du se var du hamnar... jag är juh åxå nybörjare så vi får väl slå våra kloka huvuden i hop och se vart vi hamnar ;)

    SvaraRadera
  13. Just i denna stund blev jag väldigt, väldigt fikasugen!

    SvaraRadera
  14. vilken fantastisk kaka! jag älskar allt med maräng på, tycker det blir så himla vackert.

    SvaraRadera
  15. Tina: :-)
    charlotta: Ser alltid lite roligare ut med maräng på :-)

    SvaraRadera