tisdag 21 september 2010

Ljus Tårtbotten

En ljus tårtbotten som ger en hög och fin tårtbotten. receptet hittade jag i den härliga tårtboken Festliga Tårtor av Alice Lindberg.

5 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

  1. Smörj bakformen, ca 22 cm i diameter och klä den sedan med en krage av bakplåtspapper, lägg även en rundel i botten.  Jag brukar även smörja detta papper och eventuellt bröa med mannagryn. 
  2. Vispa ägg och socker pösigt. 
  3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner det i smeten varvat med det heta vattnet. Rör om försiktigt.
  4. Häll smeten i bakformen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter.

3 kommentarer:

  1. Fint med vitt och lila. "Blöder" inte blåbär igenom det vita täcket? Tänkt testa, men har inte vågat just för det.
    Har förresten kolla tin dina oreocupcakes, hur många fick du ut? Tänkte testa som minisar till en grej i helgen, tänkte kanske göra 1/2 sats?

    SvaraRadera
  2. Ha Ha, Klantigt av mig, nu såg jag ju att jag kommenterat på fel inlägg ;)

    SvaraRadera
  3. sarah: Blåbärsmoussen blöder inte igenom för mig, försökte se till att det inte kom utanför tårtkanten, dvs på sidorna och sedan spacklade jag med vitchokladsmörkräm som säkert också förhindrade detta, hade själv samma funderingar innan och som tur vare var det inte några problem.

    Minns inte hur många cupcakes jag fick ut, men skall du göra minicupcakes är det mer lagom med 1/2 satsen, annars blir det nog tokmånga :-), enligt receptet skall de bli 24 muffins, fast det beror ju på vilken storlek man har på muffinsformarna

    SvaraRadera