tisdag 14 september 2010

Grova limpor med frön





Gillar ju som ni märker bröd med frön och nötter, brukar göra frallor av denna deg, men för att göra det lite enklare för mig så gräddade jag dom i två avlånga bakformar denna gång, ökade bara mängden vatten med 50 gram, blev ett mycket gott bröd, krävs ju att man har en hel del surdeg klar.

500 gram vatten
250 gram rågsurdeg
10 gram jäst
650 gram vetemjöl special fullkorn
125 gram grovt rågmjöl
15 gram brödsirap, jag tog dock mörk sirap
20 gram havssalt
50 gram pumpafrön
50 gram linfrö
50 gram solroskärnor
pumpafrön eller havregryn till garnering

Gör så här
  1. Blanda samtliga ingredienser utom saltet och arbeta i hushållsmaskin i 10 minuter. 
  2. Tillsätt saltet och kör ytterligare 5 minuter. Låt degen vila i bunken i 30 minuter.
  3. Lägg degen, som är ganska kladdig i två smorda avlånga bakformar, jag strödde även lite pumpafrön i botten på bakformarna.
  4. Låt jäsa i 2 timmar. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
  5. Sänk ugnen till 200 grader och grädda bröden tills dom når en innertemperatur på 98 grader, jag gräddade mina i 30 minuter, men då glömde jag att sänka till 200 grader utan kom på det först efter 15 minuter och sänkte först då. Sedan så gräddade jag dom ovanpå en baksten, vilket man absolut inte behöver göra, blir minst lika bra utan baksten.

5 kommentarer:

  1. Jag gillar också bröd med nötter och frön i. Bakar dock inte med hasselnötter själv eftersom min man är allergisk, men mandel och valnötter använder jag gärna. Det är så smidigt att baka i form, då vet man att brödet inte flyter ut och blir platt om man skulle ha otur. Det ser ut som ett jättegott bröd tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Det ser gått ut! Här bakas också mycket bröd med frön i, men nötter hoppas jag över pga allergisk make. Tyvärr för jag älskar nötter!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bröd du bakar! Börjar sina på brödfronten i frysen här hemma, nu när vi har besök av en tränande 19 åring minst två kvällar i veckan, så går det lite mer bröd igen. Måste baka! :)

    SvaraRadera
  4. Använder också mycket frön i bröd. Gillar framförallt pumpafrön men tycker att pumpafrön är ganska dyrt. Funderade på, nu i pumpatider, om man kan ta tillvara på frön själv från pumpa. Har testat att rosta pumpafrön som snacks, men hur är de fröna behandlade som man köper???

    SvaraRadera