torsdag 9 september 2010

Yoghurtbröd

Hade turkisk yoghurt stående i kylen som måste användas, slängde därför ihop lite deg som snart blev till två goda limpor med valnötter i :-)

50 gram jäst
3 dl vatten
4 dl turkisk yoghurt (jag tror säkert det går att öka mängden något för att få det ännu saftigare)
3 tsk salt
8 dl rågsikt
4 dl fullkorns dinkelmjöl
4 dl fint rågmjöl
1 dl linfrön
2 dl valnötter
1 ägg
havregryn

  1. Smula ner jästen i degbunken och lös upp den med det fingervarma vattnet.
  2. Tillsätt yoghurten, mjölsorterna och arbeta degen i köksmaskinen i 10 minuter. Häll i saltet, valnötter samt  linfrön och låt den arbeta tills degen är blank och smidig, kanske 5 minuter till.
  3. Dela degen i två bitar som du formar till två bröd och lägg ner bröden i två smorda avlånga brödformar.
  4. Låt brödet jäsa till dubbels storlek i 45-60 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200 grader. 
  5. Pensla brödet med ägg och strö över havregryn.
  6. Grädda i nedre delen av ugnen i c.a 45 minuter, brödet skall ha en innertemperatur på 98 grader.
  7. Låt det svalna på ett bakgaller

9 kommentarer:

  1. Åh, det där såg riktigt gott ut. Har inte bakat så mycket bröd med valnötter i men tycker att det är väldigt gott.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig gjort bröd med yoghurt innan, men det måste ju bli saftigt och gott. Får ta och prova!

    SvaraRadera
  3. Slängde ihop? Jag ska prova ditt brödrecept. Det verkar gott. Yoghurt är väldigt behändigt. Men... känner du någon skillnad på turkisk och grekisk yoghurt?

    SvaraRadera
  4. Erika: Nötter i bröd är min absoluta favorit, både valnötter och hasselnötter
    Helena: Blir ju lite saftigare med yoghurt
    Lisa: Himla gott
    Matpolisen: Jo de här var ett mer släng ihop bröd :-) , inget tre dagas surdegsbröd liksom :-D , har faktiskt inte testat grekisk yoghurt, men i bröd borde det inte ge någon direkt smakskillnad, kanske skulle ta och smaka på den grekiska någon dag, fast jag har 5 dl tukisk yoghurt som jag måste hitta på något kul med

    SvaraRadera
  5. Å valnötter som är så gott. Står överst på min inköpslista till helgen. Många som bakat med valnötter denna veckan!
    Till "Amerikanska" pannkakor funkar turkisk yogurt jättebra. http://minabaktankar.blogspot.com/2010/08/mina-amerikanska-pannkakor.html
    Kommer du inte på vad du ska baka så funkar det att frysa yogurten och sedan använda den till smootie eller brödbak.

    SvaraRadera
  6. Sanne: Ja frysa in det har jag ju inte tänk på, hittar jag inte på något gott med det så fryser jag nog in det, fast pannkakor är ju himla gott förstås :-)

    SvaraRadera
  7. Det här brödet ska jag nog testa, har lite yoghurt där hemma som behöver användas upp... det får bli till helgen...Ha en toppenfin vecka!

    SvaraRadera
  8. Nadja: Testa brödet, jag tror även att man kan öka mängden yoghurt något så att det blir ännu saftigare

    SvaraRadera