fredag 17 september 2010

Chokladbollar

Har en massa goda smarriga chokladbollar i kylskåpet, hela 60 stycken  :-), har läst att de skall smaka som dom man köper i kiosken och de gör de faktiskt, sa inget till min bror och sambo om att det var ett annat recept jag använde och deras kommentarer var att de smakar precis som dom man köper i kiosken, så i fortsättningen använder jag detta recept. De är rullade i kokos, något som gör min sambo glad, han gillar dom inte med pärlsocker på och det skulle heller inte passa med pärlsocker på just denna variant. Receptet har jag hittat inne hos I Mitt Kök och även hos I Nadjas Kök .

12 dl havregryn
4 dl socker
1 dl kokos
8 msk Oboypulver
300 gram rumsvarmt smör
1dl mjölk
1 dl kaffe

Gör så här:
  1. Blanda alla torra ingredienser med margarinet. 
  2. Häll i  kaffe och mjölk. 
  3. Vispa sedan med elvisp tills havregrynen är smulade. Jag gjorde min smet i köksmaskinen med min beaterblade.
  4. Det ska vara en väldigt  kladdig smet. Så jag lät min stå 60 minuter i kylskåpet.
  5. Rulla sedan till bollar och rulla dom i kokos.
  6. Ställ bollarna kallt. De går även bra att frysa.

18 kommentarer:

  1. Jag har också lagt märke till det där receptet. Jag har nog aldrig köpt chokladbollar i kiosken, så jag har ingen aning om hur de smakar. Får nog helt enkelt ta och göra det... eller testa receptet. För gott ser det ut. Snyggt fat!

    SvaraRadera
  2. Har alltid gjort chokladbollarna (eller negerbollar, ja vi kallar faktiskt dem så, fy på oss) efter 7 sorters kakor, men jag tror jag ska bryta trenden och testa detta nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott med chokladbollar! Låter spännande med oboy istället för kakao!

    SvaraRadera
  4. oj oj oj! skicka mej det fatet är du snäll!! namnam! :)

    SvaraRadera
  5. Choklad bullar är gott ;d och lite spännande med oboy!!

    SvaraRadera
  6. Erika: Blev mycket gott, kakfatet hittade jag på en loppis förra helgen, kul med ett mindre fat
    Sanne: jag har också gjort negerbollar :-) enligt 7 sorters kakor tidigare , men dom blev himla goda med detta receptet också
    Ida: Ja det blir lite mildare smak med oboy, gott :-)
    Annica: Fatet är skickat :-)
    Sana: Ja chokladbollar är gott och det blev himla mumsigt med oboy i, mer barnvänligt liksom :-)

    SvaraRadera
  7. Det låter farligt gott.

    SvaraRadera
  8. Mums! Nu blev jag frestad att svänga ihop en sats chokladbollar att fredagsmysa med :)

    SvaraRadera
  9. Matpolisen: Tokgott :-)
    Slickepott: Perfekt som fredagsmys :-)

    SvaraRadera
  10. Wow, 60 stycken! Efter det måste ni ha mått rätt illa!:D

    SvaraRadera
  11. äter han aldrig av dina kakor?:)

    SvaraRadera
  12. Jag skulle aldrig klara av att ha chokladbollar i kylen, jag hade förvarat dem i magen istället :)

    SvaraRadera
  13. Oj oj vad dom ser goda ut! :-) Håller med Helena ovan, jag kan inte ha chokladbollar i kylen för de försvinner rätt snabbt. ;-)

    SvaraRadera
  14. Tara: Ja hade vi ätit upp 60 stycken då hade vi garanterat mått illa :-)
    Chili: Jodå :-)
    Helena och Tove: Det finns allt chokladbollar i min magen, men inte 60 stycken :-) , tur vi hade kalas idag så det gick åt några

    SvaraRadera
  15. det är så SJUKT gott med chokladbollar! mums!

    SvaraRadera
  16. Blir det 60 stycken på det här receptet?

    SvaraRadera
  17. Charlotta: Jupp sjukt gott, har lagt in en del i frysen nu och där ligger de och väntar på mig :-)

    Carolina: Jo, jag fick ut 60 stycken av detta recept, lagom stora då, vill inte ha så jättestora då jag hellre tar fler :-) , så runt 50-60 är nog lagom av denna chokladbollsmet

    SvaraRadera
  18. Dessa är bara såå goda!! Gjorde dessa utan kaffe och det blev väldigt gott men jag kan nog allt tänka mig att testa med kaffe också, mums! Efter att ha testat receptet så känns det som att man inte behöver testa fler, jag blev fast vid detta ;-)

    SvaraRadera