måndag 20 september 2010

Cake Pops med Lemoncurd

Bakade lite goda Cake pops till min sambos kalas i helgen, denna gång blev det citronsockerkaka med Lemoncurd som jag sedan doppade i vit choklad och Marabou Polkachoklad.

250 gram citronsockerkaka
160 gram Lemoncurd

Gör så här:
  1. Smula sönder valfri sockerkaka och lägg den i en bunke.
  2. Lägg i lemoncurden och vispa ihop till en slät smet. Du kan ta mindre/mer lemoncurd beroende på hur kletiga du vill att dina cake pops skall bli.
  3. Jag lägger däreter in min smet i kylen ungefär en timme så att den stelnar till lite så att det blir lättare att rulla snygga kulor av den.
  4. Rulla till små kulor och lägg dom sedan i kylen en stund till för att stela till.
  5. Smält valfri choklad och doppa ena änden av pinnen i chokladen  som du sedan sätter ner i dina cake pops, det minskar risken för att pinnarna lossnar från cake popsen när du doppar dom.
  6. Nu är det bara att börja doppa dina cake pops i choklad och dekorera med valfritt socker eller sugerpasteblommor. Sugarpasteblommorna satte jag på först när chokladen stelnat med lite ätbart lim.  När du doppad dom i choklad så är det bra att slå med handen lätt några gånger på pinnen för att få bort överflödig choklad från dina cake pops.
  7. In i kylen igen med dina cake pops så att chokladen stelnar till.

27 kommentarer:

  1. Det ser jättemumisgt ut =) Jättefina!

    SvaraRadera
  2. Åh vilka söta, jag gillade speciellt dom med blommor och rosetter på!

    SvaraRadera
  3. Åh, det måste jag testa att blanda med lemon curd. Älskar lemon curd. :-)
    Vad fina de blev, jättesöta! Var har du köpt formarna? Är det minimuffinsformar eller är de mindre?

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du är Linda. Ska du inte starta eget? Tänk vad roligt att kunna köpa dina fina bakverk istället för allt annat vanligt/tråkigt i konditorierna. Eller så kan du baka hemifrån till kalas/fester mm.

    Kram Anne-Lie (din kusin)

    SvaraRadera
  5. åååå dom var så himlans fina allihopa! Vet inte vilken som är min favorit... den översta har ju en mysig och gullig rosett som ingen kan motstå! Men dom blå formarna är ju så härligt i ögonfallande :)

    SvaraRadera
  6. Vad vackra de blev! Och lät spännande med lemon curd - mums! De är ju förrädiskt goda de där små bollarna ;-)

    SvaraRadera
  7. Så underbart fina och säkert riktigt riktigt goda!

    SvaraRadera
  8. men wow va fina! nu vet jag vad det blir till barnkalaset!

    SvaraRadera
  9. sockerrus: tack

    Kristin: Tack

    Erika: Älskar ju också Lemoncurd så dessa cake pops är min favorit, de första bakformarna kommer från Kalasform och de kallar de för tryffelformar och de blåa kommer från Wilton, de är minimuffinsformar/konfektformar som jag köpt på Tårtdecor.

    Annelie: kul att du hittat hit, ja starta eget vore en dröm de, får börja med att baka hemifrån den dagen någon blir intresserad av det :-)

    Angelicka: tack

    Maria: Så gott med Lemoncurd om man gillar kakor åt det syrliga hållet som jag gör

    Mor-Mia: Så goda :-)

    Emelie: Perfekt till barnkalas, man kan ju variera smaken på det med allt möjligt, fast vanligast är väl att man blandar i färskost tex philadelphiaost

    SvaraRadera
  10. Så fina de är, och säkert goda! Citron i alla former är ju gott! :)

    SvaraRadera
  11. Jättefina cake pops! Och lomoncurd som är så gott!

    SvaraRadera
  12. Vilka sötnosar! Blev väldigt snyggt att sätta dem i formar!!

    SvaraRadera
  13. Åh vilka fina cake pops! Jag gillar de i blå formar, de ser härliga ut!

    SvaraRadera
  14. tove: Tack, citron är riktigt gott :-)
    Helena: Tack, jupp lemoncurd är min absoluta favorit
    Sanne: Tack, blir lite roligare när man sätter dom i formar.
    Ida: De blå formarna är härliga, de är från Wilton, köpte dom på Tårtdecor
    Hanna: Tack

    SvaraRadera
  15. lemon curd är ju så himla gott! måste vara världens bästa smaksättning :)

    SvaraRadera
  16. Så fina och läckert med citronsmak. Jag måste väl också testa dessa söta små bollar någon dag. Det var ett bra tips det där att doppa pinnen i chokladen först, har funderat på hur bra de sitter fast annars.

    SvaraRadera
  17. Charlotta: Jupp himla mumsigt med lemoncurd i
    Kaksmulan: de sitter fast mycket bättre om man först doppar pinnen i choklad, risken är annars att de ramlar av när man doppar dom, de är ju ändå rätt tunga :-)

    SvaraRadera
  18. Dom är jätte söta=)
    Och smart att använda lemoncurd. Ska göra några i helgen jag med!

    Tänkte passa på att tipsa om en tävling där du bla kan vinna cupcakes wrappers

    http://maddesmumms.blogg.se/2010/september/tavling-i-sammarbete-med-yrnu.html

    SvaraRadera
  19. Alltid ljuvliga skapelser när jag tittar in här hos dig. Du är kalasbra på att baka! :-D

    SvaraRadera
  20. Madde: Tack, blev jättegott med lemoncurd, gillar den syrliga smaken av citron

    Tina: Tack

    SvaraRadera
  21. Cake Pops har jag aldrig gjort! Det ser så otroligt gulligt o fint ut! Och så många goda alternativ till fyllning det finns, tack för inspirationen. Klurar på om man kan göra något "juligt" av såna här till glöggen? Himla härligt att sitta å bläddra på din blogg! Stor kram från ett blåsigt Öland!

    SvaraRadera
  22. Kryddburken: Cakepops gjorda på mjuk pepparkaka eller saffranssockerkaka blir nog himla mumsigt till jul, det måste jag nog testa, nu får det allt bli jul snart igen :-) , längtar allt dit så jag får baka lussekatter julgodis och pepparkakor

    SvaraRadera
  23. Jättesöta! Vad använder du för pinnar?

    SvaraRadera
  24. astrid: Tack, jag har använt vanliga grillspettspinnar i trä, det finns ju riktiga kakpinnar att köpa men det har inte blivit av att jag köpt det ännu

    SvaraRadera
  25. Såg att det finns en tävling på Tasteline med de som bakar egna Cake Pops. Tänkte på dig då!

    http://www.tasteline.com/Inspiration/Bakning/Cake-pops-tavling/

    Hoppas du deltar för du vinner säkert med dina smarriga bilder och recept!!

    SvaraRadera
  26. Tack Cissi, kollade genast in länken och skall nog ta och göra lite nya Cake pops nästa vecka som jag kan tävla med, kul att du kikar in på min blogg

    SvaraRadera