onsdag 15 september 2010

Yoghurtscones

Gjorde lite god plommonmarmelad för ett tag sedan och vad passar då inte bättre än att baka lite scones för att inviga marmeladen :-). Hade turkisk yoghurt i kylen så därför testade jag att baka scones på yoghurt, de blev riktigt goda, liksom mjuka och saftiga , tyckte faktiskt det var godare än "vanliga" scones, de blev liksom mjuka och inte alls torra, blev ju scones över så det återstår att se hur de blir när de legat ett tag, vanliga scones blir ju fort torra och bör ätas nygräddade. Av den här degen blev det 8 stycken scones.

7,5 dl mjöl
0,5 dl vetekross
0,5 dl krossat linfrö
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk honung
2 ägg
4dl Yoghurt 10 % fet

Så här gör du:
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  3. Rör ihop ägg, honung och yoghurt. 
  4. Blanda allt till en slät deg utan att knåda för mycket. 
  5. Dela degen i 8 jämnstora bitar. Degen blir kladdig så jag använde mig av en sked för att lägga upp dom på plåtar och mjölade sedan händerna ordentligt och plattade ut dom till c:a 1,5 cm tjocka rundlar. Nagga dom sedan med en gaffel.
  6. Grädda i 225 grader ca 15 minuter.

15 kommentarer:

  1. Jag måste spara ditt recept hihi de ser riktigt gott med marmelad på ;d

    SvaraRadera
  2. Dem måste jag verkligen prova på !!

    SvaraRadera
  3. Jag har skrivit upp receptet för det där måste jag testa. Jag gör ofta ett recept med kesella i eftersom jag tycker att det blir så fett med en massa smör i. Men jag har oftare yoghurt hemma än kesella. Såg gott ut med plommonmarmeladen.

    SvaraRadera
  4. De ser jättegoda ut, får testa till mitt "afternoon tea" någon dag :)
    Jag brukar micra mina "gamla" scones några sekunder, så blir de som nybakta igen.

    SvaraRadera
  5. Det är sant. Man bör nog inte göra fler scones än man äter upp direkt.

    SvaraRadera
  6. De ser väldigt goda ut! Ett mycket bra sätt att inviga den smaskiga marmeladen! :)

    SvaraRadera
  7. sana: Blev mycket mumsigt med marmelad på

    Jenny: det tycker jag absolut du skall göra

    Erika: Ja det blir allt lite nyttigare med yoghurt än smör och framförallt godare, ja sedan var det gott med plommonmarmelad på också :-)

    Matpolisen: Ja scones bör man helst äta samma dag, fast jag har scones kvar till frukost imorgon, en liten stund i ugnen så blir de som nya igen :-)

    Annica: Perfekt sätt att inviga marmeladen på :-)
    Kaksmulan: Himla gott, värmde scones ikväll och åt till kvällsmat, fast i ugnen,

    SvaraRadera
  8. vad gott! scones är helt klart en frukostfavorit, mmmm.

    SvaraRadera
  9. Hej Linda!
    va mycket härligt du jort på sistone, massa gott bakat och syltat! Dessa scones verkar inte alls tokiga, å nyttiga dessutom!

    SvaraRadera
  10. Vad gott och praktiskt! Det är receptet ska jag spara :)

    SvaraRadera
  11. Extra saftigt med yoghurt i scones kan jag tänka mig! Jag har ju faktiskt lite yoghurt som står och blir gammal i kylen...

    SvaraRadera
  12. Charlotta: Så mumsigt till frukost
    Kryddburken: Kul att du kikade in på min blogg, scones är himla goda, lite nyttigae än med smör
    Helena: Supergott :-)
    Emma: Spara gärna receptet, går ju fort att öra en morgon när man är sugen på nybakat
    Helena: Kanon, då kan du ju baka lite scones

    SvaraRadera
  13. Jag var så sugen på att testa dessa till frukost imorgon, men efter att ha kollat i kylskåpet inser jag att jag hade för lite yoghurt. Det får bli en annan helg.

    SvaraRadera
  14. Åh, de här sconesen lät riktigt goda. Har alltid gjort "vanliga" så det blir till att prova dessa till söndagsfikat imorgon med töserna. :} Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera