fredag 24 september 2010

Valnötsbröd med rågsurdeg



Bakade även lite valnötsbröd igår, blev ett syrligt gott valnötsbröd med härlig skorpa. Till nästa gång funderar jag på att öka mängden vatten eller minska på mjölmängden.

Dag 1 kväll
100 gram rågsurdeg
300 gram rågmjöl
5 dl vatten

Blanda ihop allt i en bunke och låt stå i rumstemperatur över natten, min fick stå i 12 timmar.

Dag 2 Morgon
Surdegen från igår
200 gram vatten
300 gram dinkel fullkornsmjöl
355 gram vetemjöl special
100 gram grahamsmjöl
180 gram valnötter
1 msk havssalt
5 gram jäst

Gör så här:
  1. Blanda allt utom salt och valnötter i en degbunke och knåda degen i köksmaskinen på låg växel i 10 minuter.
  2. Blanda i salt och valnötter och kör i 5 minuter till på mellanväxel.
  3. Låt degen vila i degbunken i 60 minuter.
  4. Stjälp upp degen på bakbordet och forma den till en rund boll som du låter vila i 10 minuter.
  5. Dela sedan degen i två delar och forma till två runda bollar som du lägger i mjölade jäskorgar.
  6. Låt degen jäsa under bakduk i 1-2 timmar, mina jäste i 1,5 timme. Under tiden värmer du ugnen till 250 grader med en baksten/bakplåt mitt i ugnen och en oöm plåt längs ned i ugnen.
  7. Stjälp försiktigt upp bröden på en bakspade eller skärbräda, lägg bakplåtspapper under och skjuts in i ugnen. Häll lite vatten eller lägg några isbitar på plåten längs ned i ugnen. Sänk genast temperaturen till 200 grader. Efter 15 minuter öppnade jag ugnen och vädrade ut ångan. Jag gräddade i sammanlagt 35 minuter tills bröden fått en innertemperatur på 98 grader.
  8. Låt svalna på galler.

8 kommentarer:

  1. Jag älskar valnötsbröd, så detta måste jag prova! Är dock lite feg vad gäller surdeg, men jag måste!! ;-) Trevlig helg! Kram från Ön...

    SvaraRadera
  2. Härlig blogg! Kika gärna in i min Bak/mat blogg! http://marielejon.blogg.se/ Ha en fin helg! / Marie

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut! Har ännu inte bakat surdegsbröd med valnötter i, men det ska jag se till att prova.

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert bröd! Jag älskar också valnötsbröd... och hade gjort som du tänker göra nästa gång, ökat vattenmängden. Jag gillar hål i mina bröd ;-)

    SvaraRadera
  5. Wow, det ser verkligen superproffsigt ut- kanongott och fint!

    SvaraRadera
  6. Mmm. Ser riktigt läckert ut! Tycker det ät lite svårt att bedöma vätskan när man bakar med dinkel!

    SvaraRadera
  7. Kryddburken: Du måste ta och baka med surdeg, det är inte alls så svårt när du väl har gjort själva surdegsgrunden :-)
    Marie: Skall genast ta och kika in hos dig
    Erika: Älskar när det är valnötter eller hasselnötter i bröd :-)
    Caffeconlatte: Tänkte också så, mer vatten då det blev lite kompakt, men mycket gott och mättar bra, kanske skulle riva ner lite äpplen med.
    Bakmammorna: tack
    Sanne: tycker också vattenmängden är svårt, vet ju inte hur mycket vatten mjölet suger upp, det kan ju skilja sig mellan olika mjölmärken också

    SvaraRadera
  8. Du gjorde alltid gott bröd tycker jag hihi ;)
    älkar ditt bröd och ditt recept. jag ska prova baka någon dag ;)

    SvaraRadera