söndag 18 juli 2010

Solrospanini



Bakde lite solrospanini idag ,ett perfekt utflyktsbröd då man kan fylla de med massa godsaker som tex  salami,färskost,grönsaker och brieost, rostbiff, skinka. Receptet hittade jag i senaste nummret av Baka. De var riktig goda och påminner mycket om dom man köper i affären, dessa bröd kommer jag baka flera gånger, perfekta att ha i frysen och bara ta ut och fylla med godsaker.

10 st

Solrospanini
750 gram vetemjöl special
50 gram fint rågmjöl
50 gram grovt rågmjöl
30 gram linfrön
20 gram salt
35 gram jäst
1/2 liter vatten
150 gram Rågsurdegsgrund
100 gram mörk sirap
50 gram solrosolja eller smält smör

Garnering:
50 gram havregryn
50 gram solrosfrön

Gör så här:
  1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  2. Rör ut jästen och surdegen i vattnet och tillsätt detta tillsammans med sirap och olja eller smör.
  3. Arbeta till en smidig deg.
  4. Forma degen till 10 runda bollar, platta till och lägg på plåt med bakplåtspapper.
  5. Låt jäsa under bakduk i 40-50 minuter. Värm ugnen till 220 grader.
  6. Strö över havregryn och solrosfrön och grädda i c:a 12-14 minuter i mitten av ugnen.
  7. Låt svalna på galler under bakduk.

6 kommentarer:

  1. Åhh vad duktig du är som bakar bröd! Det enda området inom baking jag önska jag var duktigare på och vågade ge mig in på!!

    Tack för dina fina kommentarer på min blogg!
    Lägg gärna till mig på din blogglista, skulle vara supersnällt!

    Kramar//

    Bakpassion - Mona

    SvaraRadera
  2. mona: Jo bröd gillar jag att baka, det är det som går åt mest här hemma, vi kan ju tyvärr inte äta kakor och tårtor varje dag:-) även om vi skulle velat.
    Har lagt till dig på min lista över favoritbloggar, du gör så mycket fint så det vill jag inte missa :-)

    SvaraRadera
  3. Det receptet ska jag spara.
    Vad fin din blogg blivvit. Gillar den nya layouten.

    SvaraRadera
  4. Erika: tack, den andra layouten fungerade inte alltid som den skulle, nu valde jag en bakgrund från blogspot istället och hoppas det blir bättre

    SvaraRadera
  5. Jag hade tänkt prova det receptet någon gång så när jag såg att du hade gjort det blev jag inspirerad :) Jättegott bröd!

    SvaraRadera
  6. Rara: jo verkligen gott bröd, detta bröd kommer bakas flera gånger här hemma

    SvaraRadera