söndag 18 juli 2010

ÄPPLE OCH VALNÖTSBRÖD

Bakade nytt äpple och valnötsbröd idag men gräddade de i 1,5 liters avlånga bakformar och tärnade denna gång äpplebitarna i små tärningar då min köksmaskin inte sönderdelar äpplebitarna. Detta är ett av mina favoritbröd, sambons med så detta bröd kommer jag baka ofta. Receptet kommer från Pain de Martins Blogg

Dag 1, kväll
150 g vetemjöl special
100 g rågmjöl
300 g ljummet vatten

Blanda surdegsgrund, mjöl och vatten i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna runt 22–24 grader

Dag 2, morgon
Surdegen från gårdagen
400 g äppeljuice
750 g vetemjöl special
20 g salt
300 g äpple (skalat, urkärnat och tärnat)
250 g valnötter

  1. Blanda allt utom salt, valnötter och äpple i 8 minuter i degblandare (5 minuter långsamt och 3 minuter lite snabbare).
  2. Tillsätt salt, äpplebitar och valnötter och kör ytterligare 5 minuter.
  3. Täck bunken med plast och låt den jäsa tills den på ett ungefär dubblats till storleken. 3–4 timmar lär det ta.
  4. Lägg degen i två avlånga 1,5 liters bakformar bröade med linfrön och solrosfrön. Degen är kletig så jag använde en träslev när jag la i den, annars kan man ju lägga upp den på ett väl möjlat bakbord och dela den i två delar innan man lägger dom i formarna.Strö gärna lite havregryn ovanpå bröden.
  5. Låt jäsa 1–1/2 timme. De ska ha vuxit några centimeter, och om man trycker på dem med ett finger så ska de inte fjädra tillbaka på en gångSätt ugnen på 275 grader i god tid.
  6.  Ställ in bröden i ugnen och sänk temperaturen till 200 grader.
  7. Grädda tills de når en innertemperatur på 98 grader.
  8. Låt svalna på galler.

6 kommentarer:

  1. Vad gott det här brödet ser ut! Kanske borde testa att baka det. Vad fint du fixat till bloggen!

    SvaraRadera
  2. Ida: Tack, Prova brödet, det bir väldigt gott med valnötter och äpplebitar i.

    SvaraRadera
  3. Härlig blogg du har, hit kommer jag tillbaka. :-) Brödet ser jättegott ut! Jag älskar valnötter i bröd och vill gärna prova detta receptet. Men "100 g rågsurdegsgrund", hur gör man det?

    SvaraRadera
  4. Frida: Kul att du gillar min blogg, här är ett recept på surdegsgrund, http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/06/ragsurdegsgrund.html
    det jag brukar använda, finns en mängd olika recept på det annars.

    SvaraRadera
  5. Vad gott det låter med äpple och valnötsbröd. Är riktigt dålig på att baka just bröd, men man blir ju himla sugen när man kikar in här =)

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  6. Sockerus: jodå brödet är himla gott, gillar man nötter i bröd är detta ett gott bröd

    SvaraRadera