tisdag 27 juli 2010

En hög med minimuffins

Bakade lite minimuffins idag, var sugen på att testa min nya minimuffinsplåt samtidigt som jag tänkt göra minicupcakes till helgen. Muffinsformarna jag köpte , de som var från Wilton, rosa med vita prickar på var ingen höjdare, de var toktunna och när jag gräddade muffinsen så syntes de knappt längre, utan muffinsplåt hade nog inte formarna fungerat speciellt bra. De som vita formarna är ju hårda och fungerar utmärkt utan muffinsplåt. Får ta och hitta några fler snygga minimuffinsformar. Nu skall jag bara ta och bestämma mig för vilken frosting jag vill använda.

50 stycken minimuffins eller 12 normalstora

3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljpulverextrakt
60  gram smör
1 dl mjölk
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, socker och vaniljpulver ljust och fluffigt.
  3. Smält smöret och blanda ner mjölken och rör ner detta i äggblandningen.
  4. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner detta i blandningen lite i taget till en jämn smet.
  5. Fyll muffinsformarna till 3/4 och grädda i 10-12 minuter mitt i ugnen.
  6. Låt svalna på galler under bakduk.

11 kommentarer:

  1. Jag har ingen minimuffinsplåt, kanske dags att skaffa en. :-)
    Ser fram emot att se vad du ska göra med dem.
    Kan hålla med om att mönstren på de rosa formarna försvann helt. Har man köpt fina formar vill man ju att de ska vara bra också.

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen minimuffinsplåt också hihi jag vill gärna har en men jag bakar muffin mina barn äter frosting bara haha

    SvaraRadera
  3. Erika: Jo en minimuffinsplåt tycker jag allt du skall skaffa :-), kul att kunna göra små minimuffins som inte flyter ut i sina formar som de lätt annars gör.

    SvaraRadera
  4. Sana: Roliga barn du har, min son gillar inte frosting men däremot muffins, fast det får inte vara choklad, det är blä säger han :-)

    SvaraRadera
  5. Ett litet tips är att ta dubbla formar så syns mönstret lite bättre även efter vistelsen i ugnen. :) Är ju så surt när man köpt fina formar och så blir de inte alls som som man tänkt sig!
    Jag bakar alltid med muffinsplåt så muffinsen blir höga och fina istället för att bli platta och inte alls lika fina.

    Ser fram emot att se vad du hittar på för spännande och gott med dessa :)

    SvaraRadera
  6. åå ja,det är ju frostingen på morotskakan som gör allt (nästan allt iaf, hehe)

    så söta små muffins :D

    SvaraRadera
  7. Annica: Tänkte stoppa muffinsen i nya formar när jag serverar dom, nu ser de inte kloka ut :-), de har liksom blivit helt vita och genomskinliga, nästa gång jag köper formar får de bli en annan färg, något mörkare, och testa ett annat märke, fast de är så svårt att se när man köper över nätet, har ju iofs Tårtdecor i närheten, får ta och se vad de har för minimuffinsformar

    Lotte: tack

    SvaraRadera
  8. Hejhej! Jag tänkte bara säga att jag och min kompis använde detta recept på muffins då vi bakade cupcakes och det blev jättegott! :) Så jag har tidsinställt ett inlägg som kommer att publiceras imorgon (idag då...) klockan 10 då jag kopierat ditt recept. Jag skrev att receptet är från dig och länkade.

    Jag hoppas verkligen det var okej för dig, kanske borde frågat före? :) Men iallfall, vill du inte att jag ska skriva ditt recept på min blogg så säg bara till så ändrar jag och sätter in något annat recept.

    Kram Josefin, min blogg heter http://josefinb.blogg.se

    SvaraRadera
  9. Josefin:
    Det är bara kul att du länkar till min blogg och kanon att du gillade muffinsen

    SvaraRadera
  10. Hej, vart köpte du dom fina hårda formarna?

    SvaraRadera
  11. anonym: På Mc Donalds :-), de näst längst upp, och Tårtdecor, den längst upp

    SvaraRadera