måndag 19 juli 2010

Tunnbröd

Bakade tunnbröd idag, har aldrig bakat tunnbröd tidigare utan bara passat på att köpa tunnbröd när jag varit på olika marknader, tex Bondens marknad. De är så goda att äta ljumma bara med lite smör.  Annars är de också goda med ost på.

Ingredienser
1/4 pkt jäst
5 dl mjölk
50 g smör
2 msk strösocker
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hjorthornssalt
1 1/2dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
8 dl vetemjöl

Gör så här
  1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt den fingervarma mjölken. Rör om tills jästen är upplöst.
  2. Klicka ner det rumsvarma matfettet och tillsätt därefter sockret, sirapen och saltet.Blanda hjorthornssaltet med mjölsorterna och blanda ner i degen. 
  3. Arbeta samman till en blank och smidig deg. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 30 minuter.
  4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
  5. Dela den i ca 10-12 bitar som formas till runda bullar.
  6. Kavla ut bullarna till platta runda kakor, ca 15 cm i diameter.Nagga dem väl i slutet av kavlingen eller kavla med en kruskavel
  7. .Grädda brödkakorna i en torr het stekpanna, ca 2 minuter på varje sida. 
  8. Stapla de nygräddade kakorna ovanpå varandra och låt svalna inlindade i bakduk

16 kommentarer:

  1. Ser ju jätte gott ut (:

    SvaraRadera
  2. Men herregud människa vad du är flitig med brödbakandet! Ser som vanligt jättegott ut, jag älskar att baka eget tunnbröd :)

    SvaraRadera
  3. Tack tack !!! och du har ju underbara recept !!

    SvaraRadera
  4. Åh, det är ju så gott. Jag har också ett liknande recept. Måste göra det snart.

    SvaraRadera
  5. Jodå tunnbröd är himla gott som ni skriver allihopa, åt de lite ljumna igår med bara smör, mumsigt :-) och till frukost idag, fast nu ligger de i frysen, blir ju fort torra annars

    SvaraRadera
  6. Spännande med hembakade tunnbröd! det får jag skriva på måste-baka-listan. =)

    SvaraRadera
  7. oj, vad duktig du är! jag har aldrig bakat egna tunnbröd, trots att det är så himla gott!

    SvaraRadera
  8. Cecilia och Charlotta: Ja ni måste baka eget tunnbröd, inte alls svårt och går rätt fort att grädda i stekpannan.

    SvaraRadera
  9. Åh vad mycket gott du bakar! Tunnbröd har jag aldrig testat heller men det ska jag helt klart göra. Här (i Canada)finns det ju inte att köpa heller.

    SvaraRadera
  10. Kaksmulan: Aha bor du i Canada, ja tunnbröd är nog typiskt nordiskt

    SvaraRadera
  11. Åh vad jag blir brödbakssugen nu, allt här ser så gott ut! Synd bara att jag har så svårt att ta mig samman och baka när det är så hett ute (och inne). Men jag längtar, och frestas.

    SvaraRadera
  12. Det här såg riktigt gott ut. Jag är verkligen en brödälskare. Nu skall jag kika runt här inne och hitta en massa gott!

    SvaraRadera
  13. tina: Perfekt att baka när det är för varmt att vara ute med lillkillen här hemma :-), blir ju svalare inne än ute :-)

    Loulas kök: Jo riktig goda :-) , jag är också en brödälskare, nybakat bröd är så gott :-)

    SvaraRadera
  14. Ungefär hur många tunnbröd får man ut av receptet?

    SvaraRadera
  15. ullis: Det blev 12 stycken, då var de lika stora som en normal stor stekpanna ungefär

    SvaraRadera