fredag 2 juli 2010

Brunkans Danska


Bakade ett saftigt och gott riktigt grovt frukostbröd idag, de har lång hållbarhet och är nyttigt för magen :-) , bli bäst om du plastar in det strax efter gräddning och låter det vila till nästa dag.Gott bröd för mig som gillar riktigt grovt bröd med frön i. Ett bröd som jag bakar ofta. Kan verkligen rekommendera Helene Johannsons bok Bröd från Brunkebergs bageri. Finns så många bra brödrecept i den boken och jag lyckas med dom varje gång. Det positiva är att man väger alla ingredienser, mycket smiidigare och enklare och risken att man tar för mycket mjöl är inte så stor.

Steg 1: Blötlägg

400 g vatten
50 g rågsurdeg
175 g klippt/krossad råg
60 g grovt rågmjöl
125 g solroskärnor
75 g linfrö
20 g havssalt

Blanda alla ingredienser i en bunke, låt stå i rumstemperatur i 5–6 timmar eller över natten.

Steg 2 : Baka

innehållet i bunken från steg 1
200 g vatten
50 g jäst
300 g vetemjöl
250 g fint rågmjöl
150 g mörk sirap

Blanda det blötlagda med övriga ingredienser. Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 min, eller för hand i 15 min. Låt vila i bunken i 30 min. Arbeta i ytterligare 1 min, låt vila i 30 min. Dela degen i två delar, lägg i väl smorda brödformar. Låt jäsa i cirka 1,5–2 timmar. Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in en tom plåt på nedersta falsen. Ställ in formarna i ugnen och häll genast en kopp kallt vatten på den förvärmda plåten.
Stäng ugnsluckan och sänk till 175 grader. Släpp ut ånga efter 30 min.
Grädda bröden i drygt 1 timme eller tills brödens innertemperatur är 98 grader. Är du osäker, ta ut dem ur formen och knacka dem lätt i botten. Det låter lite ihåligt när brödet är klart. Ta ut bröden ur formarna, låt svalna lite på galler innan de plastas in. Låt mogna ett dygn innan du
skär i det.

1 kommentar:

  1. Det brödet har jag också gjort många gånger. Det är en stor favorit. Min favorit i boken är "Brunkans långa". Det brödet är väl tyvärr inte det nyttigaste men ack så gott.

    SvaraRadera