fredag 23 juli 2010

Vit Kladdkaka


Sist jag gjorde vit kladdkaka hade jag i mjölkchoklad vilket jag tyckte dominerade smakmässigt för mycket och tog över den vita chokladsmaken, denna gång testade jag att göra enbart med vit choklad, blev så mycket godare och kladdkakan serveras med fördel med något syrligt som tex hallon. Ja nu är det ju hallontider så varför inte passa på att servera kakan med färska hallon.. Mycket mumsigt.

Ingredienser:
150 g smör
150 g vit choklad
3 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 ½ msk pressad citronsaft
3 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
  1. Smörj en bakform med löstagbar kant och strö kokos i den. 
  2. Smält smöret i en kastrull och bryt ner chokladen i det smälta margarinet. 
  3. Blanda i socker, vaniljsocker och ägg.
  4. Tillsätt citron, bakpulver och mjöl. Bred ut kakan i formen.
  5. Grädda mitt i ugn 150 grader ca 20-30 minuter beroende på hur kladdig du vill ha dem.

12 kommentarer:

  1. Jag älskar vitchoklad så den där måste vara helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Vitchoklad är gott!! jag tycker om mycket ;=) kaka ser riktig gott och man passa ju bra med sommar baksäsong hihi

    SvaraRadera
  3. Jag älskar vit choklad! Den där skulle jag kunna sluka själv. :-)

    SvaraRadera
  4. Håller med Sabina, Sana och Erika: Vit choklad är så himla gott, ja tur det blev lite vit choklad över när jag gjorde kakan igår :-)

    SvaraRadera
  5. Ja det är verkligen gott med vit choklad! Nu blev jag sugen på en vit chokladkladdkaka, som jag har recept på...kanske ska bjuda på det till middagsgästerna imorgon :)

    SvaraRadera
  6. sarah: Det tycker jag allt du skal göra, en vit kladdkaka till dina gäster imorgon, då blir de glada :-) , jag har i mitt recept gjort 1 1/2 sats av det vanliga vita kladdkakereceptet och lagt till lite bakpulver då jag vill ha en lite högre kaka.

    SvaraRadera
  7. Åhh vitchoklad och kladdkaka är wn svag punkt för mg!!

    Funderar på att testa o göra dessa i minicupcake format med en hallon frosting över... tror du det skulle v ngt??

    Mona - BakPassion

    SvaraRadera
  8. Mona: tycker jag låter gott, minicupcakes med hallonfrosting, det skulle jag gilla :-), perfekt med hallonfrostning nu i sommartider och minicupcakes är kanon för det är ju rätt så sött och gör man i miniformat kan man ju hellre ta fler :-D.

    SvaraRadera
  9. Det därs er ju farligt gott ut!!

    SvaraRadera
  10. junitjej: Jupp riktigt farligt gott :-9

    SvaraRadera
  11. denna brukar jag göra och den är underbart god :)

    SvaraRadera
  12. Ewelina: det är den verkligen, om man som jag älskar vit choklad

    SvaraRadera