söndag 25 juli 2010

Whoopie Pie

Gjorde Whoopie Pie för fösta gången idag, så underbart goda kakor. Det är helt enkelt två himla goda chokladkakor med en krämigt smarrig Marshmallows fluff frosting emellan. Receptet hittade jag här.  Receptet är ju från en amerikansk sajt så måttangivelserna står i cup, har som tur är köpt ett cupmått på Jysk idag så det underlättade en hel del.Annars kan du omvandla cup till dl här. Frostingen tror jag även passar perfekt på chokladcupcakes, skall nog ta och testa det i veckan.

18 st

Whoopie pie kakor
Ingredienser.
113 gram smör
1 cup farinsocker
1 ägg
1/4 cup kakao
2 cups mjöl ( jag tyckte smeten blev för lös och tog i lite mera mjöl)
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk vaniljextrakt/arom
1 cup mjölk

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Rör  smör, ägg och farinsocker mjukt. Gjorde det i min köksmaskin.
  3. Blanda mjölk och vaniljextrakt i en liten skål.
  4. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  5. Rör först ner de torra ingredienserna sedan mjölken och blanda till en smidig smet.
  6. Klicka ut runda kakor på ett bakplåtspapper. Lägg dom inte för tätt då de flyter ut en del. Originalreceptet säger att man skall klicka ut 18 kakor, men då blir de jättestora, jag klickade ut 36 kakor istället.
  7. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.
  8. Låt dom kallna helt.
Whoopie Pie frosting:
226 gram smör, dvs 1 Cup
1 1/2 cup florsocker
1 1/2 tsk vaniljextrakt/arom
2  cup Marshmallow fluff.(jag använde hela burken)

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser till en mjuk frosting.
Lägg ihop dom två och två med frostingen emellan. Blev alltså 18 dubbla kakor.

21 kommentarer:

  1. Kakorna ser supersmarriga ut!

    SvaraRadera
  2. ida: jo det blev jättegoda, påminner om chokladsockerkaka med vaniljkräm emellan

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka spännande kakor. Jag tror du gjorde rätt som gjorde mindre: Bättre att ta två än att få en för stor kaka. :-)

    SvaraRadera
  4. Erika: Jo gjorde man bara 9 dubbla kakor, 18 enkla blev de enorma, blev för tok för mycket liksom :-)

    SvaraRadera
  5. Har åxå funderat på att göra Woopie Pie. Dom ser så himla goda ut. Måste prova ditt recept.
    Titta in på tävling hos mig om du vill. Sista dagen idag :)

    SvaraRadera
  6. Fru Cupcake. du måste testa att göra Woopie Pie, för de är verkligen så goda, det kommer jag allt baka flera gånger här hemma.

    SvaraRadera
  7. vilka fina kakor! ska frossa amerikanska stora kakor en massa när vi kommer dit, mm.

    SvaraRadera
  8. Oj...så gott de ser ut!!
    denna kaka stor i min baklist länge hihi men hann inte jag göra men du gör riktig fina jätte bra jobb ;O

    SvaraRadera
  9. Oj oj oj, detta både ser och låter supersmarrigt ut.

    SvaraRadera
  10. Wow, ser underbar goda ut, typiska Jessica-kakor =)

    SvaraRadera
  11. Jag har tänkt göra såna här länge. De verkar så sjukt goda. Kanske med en fruktig variant också! Mums! Ser jättefina ut!

    SvaraRadera
  12. Dom där ser ju helt klart ut som nånting jag skulle vilja proppa i mig. :D

    SvaraRadera
  13. Sana: tycker absolut du skall testa på dessa kakor när du har tid, det är så goda.

    Sandra : en fruktig variant på dessa blir nog pefekt, som tex hallon eller jordgubbsfyllning blir nog mumsigt

    Charlotta: passa på att frossa i megakakor när du kommer till USA, dessa skulle verkliogen varit megastora om jag bara gjort 9 dubbla kakor, det hade blivit för mycket att äta liksom, allrahelst om man bjuder på andra kakor.

    Och till alla andra som kommenterat: Synd man inte kan skicka ut ett smakprov via datorn, det hade jag gärna gjort så att ni kunde fått smaka på dom :-)

    SvaraRadera
  14. Oj då, dessa låter ju så smarriga och vilken frosting sen... Har faktiskt en burk fluff i skafferiet, ska nog ta och pyssla lite med sådana här inom det närmsta. Tror du de håller sej till helgen om man gör dom på onsdagen?

    SvaraRadera
  15. Håkan och Anki: Frostingen är himla god, passar perfekt ihop med själva kakorna, det håller säkerligen till helgen om du gör dom på onsdagen, jag hade dom i kylen en vecka, fast jag tycker de är godast om de inte är kylskåpskalla så jag tog ut dom en stund innan vi skulle äta dom, men det är ju en smaksak.

    SvaraRadera
  16. Mmm, Jag älskar marshmallowfluff så det här måste vara jättegott :D

    SvaraRadera
  17. Elina: Jättegott, får nog ta och göra nya snart

    SvaraRadera
  18. Hej! Jag letade efter recept på dessa kakor och hittade din blogg med ett jättebra recept. Dock hittar jag inte vart man kan köpa marshmallow fluff, vart kan det finnas?

    SvaraRadera
  19. Paukina: Färdig fluff hittar jag bland hyllorna för utländska produkter, annars kan du göra egen http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/08/marshmallows-fluff.html

    SvaraRadera