torsdag 15 juli 2010

Macarons Grundrecept

Använder det  här receptet som kommer från Hello Sugars Blogg . Hon har översatt receptet som hon hämtat från bloggen Tartelette

(För er som bor i Göteborg eller i närheten så finns det färdigt mandelmjöl att köpa på Indian Food House på Herkulesgatan ute på Backaplan)

ca 40 st

120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g fint malen mandel
150g florsocker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
Eventuellt valfri pastafärg och smakessens

  1. Sätt ugnen på 160 grader C.
  2. Skålla mandeln och låta den torka. Mal den sedan fint i en blender, mixer, nötkvarn eller kaffekvarn. Du kommer behöva mala lite mer mandel än vad som krävs i receptet.
  3. Sila den malda mandeln så alla stora bitar försvinner. Väg upp 150 gram på en köksvåg.Blanda mandel och siktat florsocker i en bunke.
  4. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Om du har en köksmaskin kan du göra detta under tiden sockerlagen kokar upp 
  5. Blanda socker och vatten till sockerlagen i en liten kastrull. Sätt plattan på hög värme och koka upp. Koka tills temperaturen når 118 grader på en godistermometer eller en vanlig digital kökstermometer.
  6. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten . Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Lite spill blir det alltid. 
  7. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter.
  8. Rör i 60 gram äggvita i mandel och florsockerblandningen.  Om du vill färga din macaronssmet så skall du göra det nu, tänk på att när marängsmeten vänds ner så ljusnar smeten betydligt Blanda även ner eventuell smakarom/essens..
  9. Vänd i marängen i mandelblandningen och blanda försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte blandar för mycket, smeten ska vara trögflytande. 
  10. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på en plåt klädd med bakplåtspapper. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. 
  11. Låt macaronsen vila i minst 30 minuter så att ytan torkar, detta minskar risken för att de spricker i ugnen sedan när du gräddar dom.
  12. Grädda i ca 10- 15 minuter i mitten av ugnen 
  13. Dra av bakplåtspappret från plåten och låt macaronsen stå och svalna. Lossa dem sedan försiktigt från pappret.
  14. Fyll med valfri frosting och njut!

19 kommentarer:

  1. Har inte testat detta recept än. Har kört med ett annat och upptäckt att jag främst gillar chokladmacarons. Men man blir ju lite sugen på att baka icke-chokladiga när man ser bilder som den från inlägget nedan. Mums! =)

    SvaraRadera
  2. Klart du får länka till mig! Jag lade upp en länk till dig på min blogg i gengäld :)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om vart man kan köpa mandelmjöl i Göteborg! Det har jag letat efter länge!

    Fin blogg förresten!

    SvaraRadera
  4. Sockerrrus: chokladsmak har jag ännu inte testat, det vill jag testa nästa gång jag gör macarons

    Helena: Kanon med färdigt mandelmjöl, så smidigt att slippa göra eget, kostar 115 kronor för 900 gram, finns även en påse med 300 gram som kostar 40 kronor.

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Jag funderar på att göra macaroons.
    Men jag undrar, vad är det för skillnad på en vanlig termometer och en godistermometer?
    Jag vet inte om jag har någon sådan.
    // Madde

    SvaraRadera
  6. Madeleine: Jag använder en vanlig digital kökstermometer och det fungerar alldeles utmärkt, bara termmetern går över 118 grader men det gör nog alla termometrar

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket för svaret, nu kan jag äntligen baka mina macaroons. :)

    SvaraRadera
  8. En till liten fråga, är siftat samma som siktat?
    Tack för hjälpen. :)
    //Madde

    SvaraRadera
  9. Bra, nu kan jag äntligen börja, tack så mycket för hjälpen. :)

    SvaraRadera
  10. Det kommer säkert gå jättebra, macarons är verkligen goda

    SvaraRadera
  11. hjälp mina macarons spricker! Vad kan det berå på, dina ser fantastiska ut.

    SvaraRadera
  12. MariMiloCakeDesign: Vet inte riktigt vad du gör, men macarons måste vila minst 30 minuter på plåten innan du gräddar dom så att ytan torkar, annars spricker de

    SvaraRadera
  13. Hej tänkte prova macarons för första gången... Jag har kört mandeln i mixern men jag tycker att den klumpar ihop sig väldigt lätt och är svår att sikta, tror du att jag har mixat den för lite eller har jag använt en för finmaskig sil?? /Marie

    SvaraRadera
  14. Marie: Hade också problem med det när jag malde mandel själv, tror jag kanske hade för finmaskig sil, nu har jag gått över till färdigköpt mandelmjöl

    SvaraRadera
  15. Ser härligt ut, ska nog ge mig på ett försök igen. Förra gången var de kladdiga utsmetade kakorna inte att leka med, även om iofs. var goda

    SvaraRadera
  16. Åke: Denna gång kommer de bli toppenfina :-), fast huvudsaken är förstås att de smakar bra :-)

    SvaraRadera
  17. Du skriver " rör i 60 gram äggvita i mandel och florsockerblandningen" (punkt 8)

    ska det vara ovispad äggvita?

    Verkar som om de blir bra men ett ganska annorlunda recept. Har du testat "vanligt" recept med? vilken är bäst o vad är i så fall skillnaden?

    SvaraRadera
  18. Anonym: Det skall vara ovispad äggvita, det blir en tjock smet och köp färdigt mandelmjöl, finns ju numera ofta i vanliga matbutiker som ICA, då blir det ännu enklare, just detta recept är det enda som jag lyckas med

    SvaraRadera