tisdag 6 juli 2010

Baugetter med Manitoba­ Cream mjöl

Ville testa mina nya baugetteplåtar samt prova att baka med Manitoba­ Cream mjölet jag köpt för ett bra tag sedan, så det blev sådeles inga surdegsbaugetter. Det blev 5 baugetter av denna deg. Receptet kommer från Finax . Baugetterna blev goda men det är svårt att säga om de blev högre och finare än med vanligt mjöl, får nog testa att baka ett annat bröd för att avgöra det. Men plåten var smidig, de blir ju avlånga och fina och jäser uppåt istället för åt sidorna. Blir nog till att baka mer baugetter fast med rågsurdeg nästa gång och lite grövre mjöl.

Poolish

5 g jäst
300 g vatten (3 dl)
300 g Manitoba Cream

Lös upp jästen i vattnet (20ºC) med en visp i en bunke (2 l). Tillsätt mjölet och vispa massan slät med en visp.
Låt massan jäsa övertäckt med plast i rumstemp
i minst 4 timmar eller över natten i kyl. Poolishen är färdig-jäst när den blir hålig i mitten.

Bortgörning:
6 g jäst
300 g vatten (3 dl)
700 g Manitoba Cream
16 g havssalt
  1. Lös upp jästen i vattnet (20ºC) och tillsätt poolishen och mjölet.
  2. Knåda degen med köksmaskin på lägsta hastighet i 13 min eller i 20 min för hand.
  3. Tillsätt saltet och knåda degen i ytterligare 7 min.
  4. Öka hastigheten om du använder en köksmaskin.
  5. Kontrollera att degen är riktigt elastisk genom att sträcka degen mellan tummarna till en tunn hinna  - spricker degen bör man knåda den lite till.
  6. Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock eller en lätt inoljad bunke täckt med en fuktig bakduk och låt vila i 45 min i rumstemp.
  7. Lägg upp degen på det mjölade bakbordet och stöt samman degen. Vik samman den som en huvudkudde och lägg sedan tillbaka den i lådan/bunken.
  8. Upprepa stötningen efter ytterligare 45 min och låt degen vila i 10 min direkt på bordet eller i lådan/bunken.
  9. Väg av bitar om 350 g. Vik samman bitarna som ett treslag och låt vila under bakduk i 15 min.
  10. Forma till avlånga baguetter genom att rulla ut degen från mitten och spetsa till ändarna.
  11. Lägg dom på en baugettplåt, jag smorde min plåt och mjölade den.
  12. Jäs i 75 min i rumstemperatur eller tills de har för-dubblat sin storlek.
  13. Sätt ugnen på 240ºC (varmluftsugn = 210ºC) med en bakplåt eller en baksten i ugnen.
  14. Snitta ett par snitt med en skarp kniv och sätt in dem i ugnen på stenen eller bakplåten med bakplåtspapper.
  15. Spruta in rikligt med vatten i ugnen med hjälp av en blomspruta för att degen skall expandera bättre och för att skorpan skall bli knaprig.
  16. Sänk temperaturen efter 5 min till 200ºC (varmluftsugn = 170ºC).
  17. Efter ytterligare 10 min lufta ugnen genom att öppna ugnsluckan, upprepa det två gånger till under bakningen.
  18. Total baktid ca 30 min (när innertemperaturen inuti bröden är 98ºC).
  19. Ta ut baguetterna ur ugnen och ställ dem på galler.Spruta dem med vatten för att få en bättre krackelering.

4 kommentarer:

  1. Jag har själv funderat på en baguettplåt, men jag vet inte riktigt var jag ska ha alla mina bakgrejer... det börjar bli fullt. :-)

    SvaraRadera
  2. gud de där måste prövas! hemmagjorda baguetter... vad gott! :)

    SvaraRadera
  3. Erika: Jo det börjar bli fullt här hemma, vet ännu inte vad jag skall ställa mina nya baksaker :-) skall nog ta och rensa ut saker i skåpet som jag aldrig använder och ställa de i källaren, ja så blir det snart fullt där med :-)

    Vonskareng: Jo dt är himla gott med hemmabakade baugetter, det måste du testa :-)

    SvaraRadera
  4. Åh vilka proffsiga baguetter :O

    SvaraRadera