onsdag 7 juli 2010

Äpple och Valnötsbröd

Bakade ett äpple och valnötsbröd idag som inte riktigt blev som jag ville, degen var på tok för lös trots att jag gjort enligt receptet och flöt ut på plåten när jag vände ur det ur jäskorgen, så det första brödet blev inte speciellt högt. Det andra brödet räddade jag genom att hälla det i en avlång bakform och grädda det där i. Gräddade det tills innertemperaturen var 89 grader, tog sedan ur det ur formen och gräddade klart det tills innertemperaturen visade 98 grader. Då fick den en hård och god skorpa över hela brödet istället för bara på ytan. Smaken var det absolut inget fel på, härligt saftigt och väldigt gott med smak av äpple och valnötter, just valnötter i bröd är en av mina absoluta favoritingredienser i brödbak. Äpplebitarna mosade inte heller sönder sig speciellt mycket i köksassistenten så nästa gång kommer jag att hacka äpplena i små tärningar istället. Receptet hittade jag på Pain de Martins suveräna surdegsblogg Äpple och Valnötsbröd . Läste sedan i kommentarsfältet att fler än jag haft problem med för lös deg och att äpplebitarna inte går sönder i köksassistenten. Brödet kommer jag absolut baka igen och nästa gång jäser jag brödet direkt i avlånga bakformar om degen är för lös. Jag bakade ut det till 2 bröd. Ja när jag tog bilden på bröden hade sambon redan hunnit äta några skivor som ni ser :-) och han tyckte också det var ett gott bröd som jag gärna får baka igen. Blir till att testa det på Wilgot imorgon, min 2,5 åriga son, tror nog han kommer gilla det.

3 kommentarer:

  1. Jag har Martins bok och gillar hans bröd. Jag har inte bakat det där, det kanske jag ska ta och testa.

    SvaraRadera
  2. Har också hans bok den är kanon, väntar med spänning på hans andra bok som kommer i höst,i september, "Enklare Bröd", låter spännande

    SvaraRadera