lördag 17 juli 2010

Nötmarängtårta


Bakade en nötmarängtårta fylld med grädde, mandarinklyftor och jordgubbar till min sambo stora förtjusning, han gillar marängtårtor som Budapestrulle och Pinochiotårta allra bäst och här gjorde jag samma tårtbotten som man använder till Budapestrulle fast jag gjorde den som en rund tårta istället  för att göra den till en rulle.   Ja sött och gott blev det iallafall. Ja grädda de i två springformar vilket inte är att rekommendera, det var svårt att få de genomgräddade ända ner i botten, det är bättre att rita två rundlar på ett bakplåtspapper och bre ut smeten därpå.

Tårtbotten:
6 äggvitor
4 dl socker
1 dl vetemjöl
150 gram nötkärnor
1 1/2 msk kakao ( Fast jag uteslöt detta, tycker det är godare så)
35 gram nötspån

  1. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda ner sockret lite i taget och fortsätt vispa.
  2. Finhacka nötterna och blanda detta med mjöl och ev kakaon.
  3. Vänd försiktigg ner detta i äggvitesmeten.
  4.  Rita ut två rundlar på ett bakplåtspapper och bred ut smeten därpå. Strö över mandelspån.
  5. Grädda i 150 grader i 15-20 minuter. Låt kallna helt.
Fyllning och Garnering:
5 dl vispgrädde
Hackade hasselnötter
1 liter jordgubbar
1 burk mandarinklyftor

7 kommentarer:

  1. Låter jättegott. Funkar intehos oss tyvärr då min man inte tål hasselnötter. Men jag gillar det.

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen jättegott med jordgubbar och mandariner! Somrigt och fräscht!

    SvaraRadera
  3. pinnochiotårtan kommer jag väl ihåg, det var min favorit när jag var liten! jag älskar också marängtårtan, det är så himla gott!

    SvaraRadera
  4. Erika: Synd din man inte tål nötter, du får göra den när din man inte skall käka tårta :-)

    Annica: Jo tårtan var verkligen god

    Charlotta: Pinochiotårta var också min sambos favorit som liten, vi gjorde den för några veckor sedan, himla gott

    SvaraRadera
  5. Wow.. så fin din tårta !!
    De ser riktig gott ut ;=)
    jag har inte bakat nötmarängtårta förut, det blir
    spännande att göra någon nytt eller hur .

    SvaraRadera
  6. Mumsig ser den ut att vara!

    Har förresten nominerat dig till beautiful blogger award. Ser att du redan fått den så du kan se det som en komplimang bara ;-)

    SvaraRadera
  7. sana: Visst är det spännande att baka nya saker, sånt man inte gjort förut, hoppas dina macarons blev bra i helgen om du bakade sådana

    Maria: Tack så jättemycket för beutiful blogger award, jag blir verkligen jätteglad när jag får den, det visar att någon faktiskt gillar min blogg :-)

    SvaraRadera