torsdag 15 juli 2010

Lemon Curd

Gjorde ny lemon curd idag och testade ett nytt recept som jag hittade hos ICA Kuriren, blev bra och mycket god lemon curd och tillskillnad mot de recept jag använt tidigare så skulle detta värmas i en kastrull och inte över vattenbad.

Ingredienser
125 gram smör
2 1/2 dl socker
3 ägg
3 citroner

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker och rör om, helst med en träsked, tills allt är blandat.
Vispa äggen fluffigt med elvisp. Ta av kastrullen och tillsätt äggvispet  i smörblandningen.Vispa hela tiden.
Riv skalet av en citron och pressa saften ur alla tre. Tillsätt skal och saft i äggblandningen och sjud i cirka 15 minuter. Rör hela tiden med tex en träslev.Det får inte koka.
Häll upp lemon curd i små, väl rengjorda glasburkar och förslut.
Den håller sig cirka 1 månad i kylskåp.

14 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande kvar av min köpta lemon curd, men sen ska jag testa att göra egen.

    SvaraRadera
  2. Gör det, det är mycket godare, köpte färdig lemon curd häromdagen på ICA bara för att testa hur den köpta smakar och det var inte alls lika god som hemmagjord

    SvaraRadera
  3. Hur mycket ska man vispa äggen?
    //Madde

    SvaraRadera
  4. Madde: Jag vispade äggen fluffigt med en elvisp

    SvaraRadera
  5. Tack då vet jag hur jag ska göra. :)

    SvaraRadera
  6. Ska smörblandningen bli lite tjock?

    SvaraRadera
  7. Mitt socker separerar från smöret, ska det verkligen vara så?

    SvaraRadera
  8. jodå smörblandningen blir rätt tjock

    SvaraRadera
  9. tror nog mitt gjorde det lite med

    SvaraRadera
  10. Hej igen. Min lemon curd blev bra men jag vet inte vad jag ska göra med resten av den. Jag hade lite av det i mina macroner men nästan hela burken är kvar och har haft den i 3 veckor nu.Ska göra något som jag ska kunna transportera till min stuga. :)
    // Madde

    SvaraRadera
  11. Madeleine: Kul att lemon curden blev bra, själv tog jag slut på min lemon curd när jag gjorde en jordgubbspaj med lemoncurdgrädde http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/07/jordgubbspaj-med-lemon-curd-och-vit.html men de är lika gott att äta på nybakade scones

    SvaraRadera
  12. Måste säga att det blev en HELT fantastisk lemon curd!!!! LOVE it gjorde en vaniljcupcake med lemoncurd fyllning och en icing med citronskal lite florsocker å philadelphiia... Helt underbara blev dom!!!

    SvaraRadera