onsdag 30 juni 2010

Radiokaka


En klassiker som även går under namnet ischokladkaka, källarkaka och kexkaka. Söt och god kaka som man måste servera kylskåpskall då den smälter fort i rumstemperatur. Receptet hittade jag i boken "Sju sorters kakor".

Ingredienser
Ingrediens
20 bitar
250 gram kokosfett
200 gram mörk blockchoklad
2 st ägg
3 dl florsocker
25 st mariekex, fingerwafers eller liknande

Gör så här
1.Smält kokosfett och blockchoklad på svag värme i en kastrull. Låt det svalna.
2.Vispa ägg och socker pösigt.
3.Rör sakta och försiktig ner det ljumma chokladfettet i smeten.
4.Klä en avlång form, 1 1/2 liter med plastfolie. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva sedan därefter kex och chokladsmet, avsluta med ett lager chokladsmet.
5.Låt formen stå i kylskåp, gärna över natten. Skär i tunna skivor. servera genast.

5 kommentarer:

  1. Jag minns när jag var liten och vi ibland fikade på café. Då valde jag Radiokaka. Den är väldigt mastig, men otroligt god.
    Kram Erika

    SvaraRadera
  2. Åh, radiokaka! Det var sjukt länge sen jag åt. Får göras snart!

    SvaraRadera
  3. Har inte ätit radiokaka sedan jag var tio år, så det är jättelängesedan, glömt hur god den är.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Hej !

    Tack för ett underbart recept på en klassiker.

    Minns att jag någon gång sett en variant på Radiokakan som innehöll :
    kanderade frukter , nötter , russin o. dyl.
    syltade apelsinskal
    marmelad
    dadlar

    Har någon annan sett det undrar
    Eemil
    eemil@hotmail.com

    Ps. Skriv gärna en kommentar här OCH skicka ett mejl till mig !

    SvaraRadera
  5. Eemil, kan det vara denna kaka tro?

    Radiokaka med salta mandlar och fikonsirap

    Ingredienser
    200 g mörk choklad (64-70%)
    150 g kokosfett
    2 ägg
    3 dl florsocker
    100 g torkade fikon
    50 g saltrostade mandlar
    1 apelsin, rivet skal
    20 mariekex (80 g)

    Fikonsirap:
    4 färska fikon
    1 dl strösocker
    1 dl vatten

    Tillbehör:
    Färska fikon
    Vispad grädde

    1. Finhacka chokladen. Smält den tillsammans med kokosfettet över vattenbad eller i mikrovågsugnen.

    2. Vispa ägg och florsocker pösigt. Grovhacka fikon och mandel. Vänd ner chokladblandningen i smeten och rör i fikon, mandel och apelsinskal.

    3. Grovkrossa kexen. Varva smet och kex i en avlång form, ca 1 1/2 liter. Avsluta med chokladsmet.

    4. Ställ formen i kylen ca 6 timmar.

    5. Fikonsirap: Skär bort skaften på fikonen och skär dem i klyftor. Koka upp socker och vatten. Lägg hälften av fikonklyftorna i lagen och låt koka 2-3 min. Sila och häll tillbaka sirapen i kastrullen. Lägg i de sparade klyftorna och låt svalna.

    6. Skär kakan i bitar och servera med fikonsirap, färska fikon, vispad grädde och konjak.

    SvaraRadera