måndag 28 juni 2010

Citronmuffins med Lemoncurd


Bakade citronmuffins till cupcakesen jag skall göra till Wincents dop på lördag, blev lite mörka i färgen tycker jag trots att jag la aluminumfolie över de sista 5 minuterna, kanske borde haft lägre temperatur än vad som stod i receptet. Och sedan ville jag haft de lite lägre, alltså nu går muffinsen ända upp till kanten, jag ville haft de en lite bit nedanför, snyggare att spritsa på frostingen då. Fast nu har jag ju gjort 24 stycken eftersom jag gjorde dubbel smet så de bör jag ju använda. Tyvärr tog Lemoncurden slut så hälften blev utan lemoncurd, får göra mer lemoncurd och fylla på i efterhand.

Ingredienser:
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker eller 4 krm vaniljarom
125 gram rumsvarmt smör
2½ dl socker
2 ägg
1 1/4 dl filmjölk
1 dl lemoncurd
Skalet och saften av 1 citron

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa socker smöret tills det blir vitt och poröst. Tillsätt äggen, ett i taget medans du vispar. Rör i filmjölken samt citronsaft och citronskal. Vänd ner mjölblandningen försiktigt och rör om så att det blandas ordentligt. Klicka ut smet i muffinsformar, fyll till 2/4. Lägg i 2 teskedar lemoncurd, fyll sedan på igen med smet till 3/4 av formen. Grädda muffinsen i 12-15 minuter i mitten av ugnen

1 kommentar:

  1. Åh, de där muffinsen lät jättesmarriga. Gjorde en tårta med lemoncurdgrädde i midsommras och det var första gången jag smakade lemoncurd och det var ju jättegott. Dessa måste jag testa.

    Jag efterfrågade precis recept på lemon curd i min blogg. Har du ett recept kan du väl skriva det hos mig eller maila (bakgladje@gmail.com).

    Kram Erika

    SvaraRadera