tisdag 29 juni 2010

Basic Muffins/Cupcakes


Bakade lite vanliga muffins att ha som cupcakes idag, perfekt grundsmet där man kan lägga i tex bär eller choklad. Jag gjorde dom dock helt naturella då jag vill fylla dom med lemoncurd.

Ingredienser:
125 g smält smör
2 ägg
2 dl strösocker
4 krm vaniljarom eller 2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Rivet skal av 1 citron
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Ev bär eller choklad

Så här gör du
Vispa ägg och strösocker ljust och luftigt.Rör ner smält smör, mjölk, vaniljarom och rivet citronskal.Vänd ner i vetemjöl blandat med bakpulver .Fyll formarna till 2/3 och grädda i 175 grader i c.a 15 minuter.

5 kommentarer:

  1. tack för fina recept!!
    fint blogg du har ;=)

    SvaraRadera
  2. HUR MÅNGA MUFFINS BLIR DET ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hel sats blir 20 st. Jag gjorde halvsats 10 st alltså. Jättegoda. Hälsningar från Marie-Louse

      Radera
  3. Jag gjorde på halv sats och det blev 10 st. Hade ingen citron så jag tog apelsinskal istället och sedan pressade jag saften (bara lite) ur apelsinen och blandade med lite florsocker som jag glacerade kakorna med. Det blev jättegott.

    SvaraRadera
  4. Om man vill ha med chokladsmak, hur mkt choklad ska man ha då?

    SvaraRadera