måndag 30 augusti 2010

Oreocupcakes

Bakade Oreocupcakes i helgen och det var sannerligen de godaste cupcakesen jag ätit på länge :-) , ja den består i alla fall av en muffins med mycket chokladsmak, i botten ligger det en halv oreokaka och efter att muffinsen är gräddade och svalnat har jag fyllt de med marshmallowsfyllning  och sedan toppat dom med oreofrosting och en halv Oreokaka. Härligt söt och gott och passar ett kakmonster som mig perfekt :-) .

Muffins:
260 gram vetemjöl
125 gram kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljextract/vaniljsocker
170 gram osaltat smör (fast jag använde normalsaltat)
400 gram ljust muscovadosocker
4 ägg
1 1/2 cup (3,55 dl) filmjölk (använde vaniljyoghurt istället)
24 oreokakor

  1. Dela Oreokakorna i två delar, den halvan med den vita fyllningen på lägger du i botten på varje muffinsform, den vita fyllningen skall ligga uppåt mot dig. De andra 24 oreokakhalvorna utan vit fyllning spar du till frostingen. Hur många muffins det blir beror ju på hur stora muffinsformar du använder.
  2. Sätt ugnen på 175 grader.
  3. Blanda samman alla torra ingredienser förutom vaniljsockret.
  4. Vispa smöret mjukt och krämigt, tillsätt muscovadosocker och vaniljsocker och se till  att allt blandas ordentligt.
  5. Tillsätt sedan äggen ett i taget under fortsatt vispning.
  6. Vänd ner de torra ingredienserna växelvis med filmjölken/yoghurten och se till att det blir ordentligt blandat utan att överarbeta smeten.
  7. Fyll muffinsformarna till  3/4 med smet och grädda mitt i ugnen i 18-20 minuter, mina tog dock 25 minuter innan de var klara, men det beror ju på hur stora muffinsformar du använder.
  8. Låt dom kallna på bakgaller under bakduk.  


Marshmallowsfyllning:
226 gram smör
1 1/2 cup, (170 gram) florsocker
1 1/2 tsk vaniljextrakt/arom
2 cup (4,8 dl) Marshmallows Fluff (köpt eller hemmagjord)

Blanda samman alla ingredienser till en mjuk fyllning, fyll dina cupcakes med detta, jag använde Wiltons tyll nr 230 för att göra detta.

Oreofrosting:
4,8 dl grädde
4 msk florsocker
1/2 tsk vaniljextrakt
6 msk oreokaksmulor
  1. Vispa grädden tillsammans med florsocker och vaniljextrakt.
  2. Vänd ner oreokaksmulorna i grädden.
  3. Spritsa på cupcaken och garnera gärna med en halv Oreokaka.

44 kommentarer:

  1. ååååh, vad härligt onyttigt gott det ser ut!

    SvaraRadera
  2. Ida: Så onyttigt :-) , inget man äter varje dag

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig idé. Verkar gott :-)

    SvaraRadera
  4. 1700-talsfantasterna borde älska detta recept, haha. Verkligen kaka på kaka. Oreokakor är otroligt användbara.

    SvaraRadera
  5. Åh dessa har jag velat testa att göra jättelänge. Men det finns ju så mkt man vill testa att göra så man hinner liksom inte ;-)
    Ser supergott ut! Härlig bild dessutom =)

    SvaraRadera
  6. Åhh, gud så gott - det här måste provas! Är det okej att publicera det i min blogg med länk till dig? Vill gärna hitta det lätt när jag ska baka. :-) kram Carolina

    SvaraRadera
  7. Låter "farligt" gott! Ska definitivt testas!

    SvaraRadera
  8. Sandra: Mycket mumsigt

    Maria: På tok för gott, skulle lätt kunna äta två :-)

    Matpolisen: Jupp det lär de älska, Oreokakaor är kanon att baka med, godare att ha i bakning än att äta som de är

    Sockerrus: Håller med, finns så mycket gott på alla bloggar som man vill baka, man hinner bara inte med det och vem skall äta upp allt :-)

    Carolina: Du får gärna länka, skall ta och kika in i din blogg också

    Sanne: Farligt gott är det verkligen :-)

    SvaraRadera
  9. Oj oj oj, det där såg smaskigt ut! Kanske inget för mig som köpt nya tajta jeans...

    SvaraRadera
  10. Så gott de ser ut!!
    de låta super goda också hihi ;=)
    spara redan ditt recept.

    SvaraRadera
  11. Åh, den där såg jättegod ut. Och fin med oreokakan på toppen.

    SvaraRadera
  12. Åh, vad gott det låter och de ser supersmaskiga ut!!

    SvaraRadera
  13. Men så syndigt gott det såg ut. I morgon ska jag definitivt köpa oreos!!
    Supersnygga är de också!

    SvaraRadera
  14. DEN vill jag smaka på! :D

    SvaraRadera
  15. Men vilken härlig blogg du har! Full med härliga recept. Man blir ju så sugen på att ställa sig i köket. Kram

    SvaraRadera
  16. Helena: En muffins gör ingen skada, eller så får du byta till större storlek :-)
    Sana: Farligt gott, de måste du verkligen testa,
    Erika: Jättegott, blev lite roligare med Oreokaka som dekoration
    Helena: Tack
    Annica: Det blev supersmaskigt
    Annelie: Tack, Tycker absolut du skall köpa Oreokakor :-) och göra lite muffins eller något annat gott med kakorna
    Jen: Synd jag inte kan skicka en via e-mail :-) , då hade du genast fått en
    Ensamma mamman: Tack, gillar verkligen att baka som du ser :-)

    SvaraRadera
  17. Hehe, vad lustigt att du också gjort oreocupcakes! Såg det först nu.. de ser riktigt goda ut! De små oreokakorna är så himla söta :-)

    SvaraRadera
  18. Ursöta och de ser såå goda ut! Här (Kanada) är ju alla helt galna i Oreos så detta måste jag ju bara testa ;)

    SvaraRadera
  19. Linda: Får ta och kika in på dina Oreocupcakes :-) , ja lustigt att vi båda fick samma ide att göra Oreocupcakes
    Kaksmulan: Du måste testa dom, så gott :-)

    SvaraRadera
  20. wow, vilka fina oreocupcakes! jag är en stor oerofan så de hade definitivt fallit mig i smaken :)

    nu har jag ändrat adress på bloggen, så numera är det www.matrepubliken.se som gäller!

    kram Charlotta

    SvaraRadera
  21. Charlotta: skall genast se till att ändra på bloglovin så att jag inte missar att följa din blogg

    SvaraRadera
  22. Oj oj oj vilken cupcake...inte dålig alls. Och ja, kebabkryddan är god...värd att provsmaka och variera maten lite. Perfekt till strimlad nötkött som du fyller pitabröd med tillsammans med sallad...supergott

    SvaraRadera
  23. Nadja: Kebabkryddan måste allt testas

    SvaraRadera
  24. Wow, vilken underbar cupcakes det verkar vara, vill ha en sån här och nu =).

    SvaraRadera
  25. Hallon och Blåbär: Synd jag inte kan skicka över en via mailen :-)

    SvaraRadera
  26. Gud så got det lät:) Ska jag verkligen testa någon dag=)

    Och tack för dina otroligt värmande komentarer=)

    SvaraRadera
  27. Wow.... det där måste jag verkligen prova!

    SvaraRadera
  28. Marcela: Du måste testa dessa cupcakes, så goda

    SvaraRadera
  29. Madde: Tycker absolut du skall testa dom, blev himla gott med oreofrostingen på

    SvaraRadera
  30. Hej
    Dessa kakor ser såååå goda ut men jag undrar om de går att frysa??

    SvaraRadera
  31. Ann-Marie: Vet inte hur det blir att frysa hela cupcaksen med frosting och så, det har jag aldrig testat, men det funkar utmärkt att frysa själva muffinsen.

    SvaraRadera
  32. Jisses vad poppis jag blev på jobbet efter att jag bakat dessa cupcakes! Folk var som tokiga! En av kollegorna som tidigare jobbat på konditori sa att dessa var det godaste hon NÅGINSIN ätit! ;-)Och jag håller med! Rackarns goda och helt klart mina favoriter i cupcakesvärlden! :-D

    SvaraRadera
  33. Anna: Visst är de tokgoda :-), kanske dags att göra lite nya :-D

    SvaraRadera
  34. De här var riktigt goda! Alla gästerna uppskattade dem när vi bjöd på dem förra veckan! :)

    SvaraRadera
  35. Sanna: De är så goda, min favorit bland cupcakes

    SvaraRadera
  36. Åh testade frostingen idag, den var riktigt god. Nästa gång ska jag prova att baka cupcakes också. P.S Jag länkade till din blogg =)

    SvaraRadera
  37. Jag bakade sånna här godingar förra sommaren, men först nu har jag bloggat om dem. Länkade till dig! http://helenassota.blogspot.se/2012/05/oreocupcakes.html

    SvaraRadera
  38. Det här vill jag verkligen prova! Men hur fyller jag muffinsarna? Måste jag på något vis gröpa ur dem för att få rum med fyllningen? Jag är lite ny på det här med bakning ^^'

    SvaraRadera
  39. Zeruda: Jag brukar ta en äppelurkärna och gröpa ur ett hål, funkar även mecen lite vass kniv eller liknande

    SvaraRadera
  40. Ella Bella: Kan man göra det till en tårta istället?

    SvaraRadera
  41. Det skulle nog funkabra, fast jag vet inte hur stor bakform du bör använda, en normalstor springform kan jag tänka mig

    SvaraRadera
  42. Wow, du är ju riktigt duktig på att baka! Jag älska också att baka och jag undrar om du skulle kunna lägga ut ett blogginlägg där du har bakat någonting men hallon!
    Hej då =)
    //Linnéa
    ps. följ mig linneawallinslife.blogspot.se ds

    SvaraRadera