fredag 27 augusti 2010

Blåbärsglass



Gjorde blåbärsglass i veckan, blev himla gott med mycket blåbärssmak, blandade även ner blåbärsessens men det behöver man ju inte göra.

-->
0,5 dl  strösocker
5 st äggulor
5 dl  vispgrädde
1 dl  mjölk
1 vaniljstång
250 gram  blåbär
1 1/2 dl vit baksirap
Blåbärsessens
  
  1. Börja med att vispa äggulor och socker riktigt fluffigt. 
  2. Sjud under tiden mjölk, grädde och vaniljstången där du skrapat ur fröna och lagt ner dom också, dra från värmen . 
  3. Häll gräddmjölken över äggulevispet och sjud ett par minuter under konstant omrörning tills det tjocknar, tills smeten blir runt 82-85 grader, de får inte börja koka.
  4. Dra av värmen och kyl snabbt i vattenbad. 
  5. Koka blåbär med den vita baksirapen ett par minuter. Låt den bli helt kall och blanda sedan ner den i glassmeten..Blanda eventuellt i valfri mängd blåbärsessens.   
  6. Glassen mår allra bäst av att stå och mogna i kylen över natten. 
  7. Följ sedan instruktionerna på din glassmaskin. Utan glassmaskin: Häll glasskrämen i en form och ställ in i frysen. Rör om var tjugondeminut och frys 3-4 timmar.

16 kommentarer:

  1. Hemmagjord glass är något av det bästa som finns! Det ser sannerligen vrålgott ut!

    SvaraRadera
  2. Hjälp vad gott det ser ut! Och vad fin du gjort struten!

    SvaraRadera
  3. Dette så godt ut!! Nam! Hege/ www.kakedesign.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Så gott de ser ut!!
    spara ditt recept heehee;=)
    min glass makin fick sova i kökskåp hehe ;)

    SvaraRadera
  5. Åh vad smarigt det ser ut ... ska införskaffa mig en Kitchen Aid när min ekonomi tillåter och göra glass i stora lass ;).

    SvaraRadera
  6. Gud vad gott med hemmagjord blåbärsglass! Fin bild också, man blir riktigt sugen! :-)

    SvaraRadera
  7. Helena L: Ja hemmagjord glass är så gott, mycket godare än köpt :-) , man kan blanda ner precis vad man vill.

    Ida: Tack, blev lite roligare med strössel på struten

    Hege: Tack, blåbär är en av min a absoluta favoriter

    Sana: Du är rolig du, sovande glassmaskin, ja jag har också en del sovande köksmaskiner som tex popcornmaskinen :-)

    Anna: Det tycker jag absolut du skall göra, så kul att göra egen glass

    Erika: Jättegott :-)

    Helena S: Tack, blåbär blev kanongott , så så fort jag köpt lite mera blåbär kommer jag göra mera blåbärsglass

    SvaraRadera
  8. Jisses vad gott! Nä, nu måste jag nog ta och köpa en glassmaskin. Även om vi går mot kallare tider!

    SvaraRadera
  9. Mums, det här lät inte helt fel! :D

    SvaraRadera
  10. Åååå, vad gott!
    I förrgår kom min kusin på besök och jag fick en blåbärsbuske. Vi planterade den igår och vänter nu på nästa sommar för att få massor av stora Amerikanska blåbär. Har aldrig haft någon sån tidigare men de säger att blåbär från sådan buske hålla sig hela och fina efter att de varit frysta.

    SvaraRadera
  11. Helena: En glassmaskin fungera alldeles utmärkt på vintern :-) , tänk lite saffransglass till jul, mumsigt

    Tina: Riktigt mumsigt

    Lill_Ingrid: Amerikanska blåbär har jag aldrig ätit, sådana blåbärsbuskar skulle man ha på tomten, har hört att de skall vara perfekta att ha i tex muffins

    SvaraRadera
  12. Mmm, vad gott! Jag plockade blåbär idag.. man kanske skulle göra lite glass?

    SvaraRadera
  13. Linda: Gott med blåbärsglass, så passa på nu när du har lite härligt färska blåbär :-)

    SvaraRadera
  14. Ska det vara 5 äggulor eller 5 dl äggulor?

    SvaraRadera
  15. Har ändrat nu Emma, givetvis 5 stycken äggulor :-) annars lär det smaka mycket ägg :-)

    SvaraRadera