måndag 2 augusti 2010

Marshmallows Fluff

Köpte ju en burk marshmallows fluff när jag gjorde mina Whoopie Pie förra veckan, tänkte att det består ju bara mesta av äggvita och socker, ja och även smakämnen och majsmjöl, så det blir ju billigare att göra själv, gott blev det och går fort och enkelt att göra själv. Förvaras i kylen men skall tydligen även gå att frysa.
 
3 äggvitor
2 cups vit sirap
¼ tsk salt
2 cups florsocker, 220 gram
1 msk vaniljextrakt, fast jag tog 1 msk hemmagjort vaniljpulver

Gör så här:
  1. Vispa äggvitor, sirap och salt på hög hastighet i ca 10 min eller tills det har blivit tjockt. Jag körde nog längre än 10 minuter men då vispar jag det i köksmaskinen med en stor ballongvisp och då sköter sig ju vispningen så gott som själv :-)
  2. Sänk hastighet och tillsätt florsockret, kör tills allt är blandat. 
  3. Till sist häller du i vaniljextraktet och blandar in det ordentligt.

2 cup= 4,8 dl

30 kommentarer:

  1. Jag hade en period fluff till allt. Glass, tårtor och ibland åt jag direkt ur burken. Sen var jag tvungen att hejda mig. Farligt att det finns ett recept! Hehe!

    SvaraRadera
  2. Det måste jag testa. Har aldrig smakat marshmallowfluff, men det måste ju bara vara gott. Jag älskar marshmallows. :-)

    SvaraRadera
  3. Sandra: Kan med äta det med sked, så gott, brukar också ha det på glass, i Danmark har det det som toppning när man köper kulglass, fast där kallas det för Guf.

    Erika: Du måste smaka på fluff, så gott, vill man inte göra egen finns det att köpa färdig på tex ICA, oftast i hyllorna där de har amerikanska varor

    SvaraRadera
  4. Oij vad det låter och ser gott ut! Det här måste jag definitivt testa på!

    SvaraRadera
  5. Haha! Andra halvan av mitt hushåll är dödens förtjust i Fluff. Jag vet inte om jag törs berätta för honom hur lätt det är att göra egen. :-)

    SvaraRadera
  6. Elisabet: riktigt mumsigt och sött, det måste du bara testa

    Tina: Ja berättar du så måste du nog göra fluff ofta :-) så gott som det är

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att du hitta till min blogg :) Var massa fint här också =) Har du testat att frysa in något med denna fluff? Tänkt prova göra sån men jag har hört att de inte går å frysa in fyllningar med äggvita i? Men de kanske inte stämmer?

    SvaraRadera
  8. Milli: Jag har lagt det i frysen, då det blev så mycket, har ännu inte testat hur det blir när man tar ut och tinar det, förhoppnigsvis blir det bra, men det fungera säkert att ha i frosting och sånt

    SvaraRadera
  9. Nu fick du mig att smaka på mm fluff, en burk jag köpte av ren nyfikenhet och var övertyggad att det är något alldelles för sött. Det var faktiskt jätte got.
    Jag använde den bara en gång för att lima några blommor på tårtan. Fungerade bra!
    For more recipe ideas visit
    www.marshmallowfluff.com

    SvaraRadera
  10. MM Cake Design: Toksött men gott :-) , finns massa gott att baka på den hemsidan :-) , borde passa på att kika igenom deras recept nu när jag har massa fluff i kylen

    SvaraRadera
  11. Åhhh vilket spännande recept, det måste jag genast testa, verkar bli bra konsistens för att spritsa med också?
    Kan man smaksätta den med t.ex. kakao eller liknande för att få chokladsmak?

    SvaraRadera
  12. frida: Blir säkert himla gott med kakao i eller jordgubbsylt, har inte testat att spritsa den då det blir toksött att ha det på cupcakes :-) , men jag har använt det i marshallowsfrostingen istället
    http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/10/marshmallowsfrosting.html
    och
    http://cupcakesfluffan.blogspot.com/2010/08/marshmallowsfrosting.html

    SvaraRadera
  13. Låter verkligen oerhört gott!

    SvaraRadera
  14. oj Oj oj... Dette skal jeg lage i morgen :) Så utrolig fin blogg du har, den skal jeg følge og legge til på min blogg :)

    SvaraRadera
  15. J: Tokgott :-)
    Maria: Kul du kikade in på min blogg, du har en härlig bakblogg du med som jag kommer att lägga till på mina favoriter

    SvaraRadera
  16. funkar vaniljsocker istället för vaniljextrakt/vaniljpulver.?????

    SvaraRadera
  17. Veronika: absolut, sist jag gjorde det använde jag vaniljsocker istället

    SvaraRadera
  18. Uppskattar din blogg jättemycket! Bra och inspirerande recept! Kikar in här varje gång jag letar efter recept :)

    SvaraRadera
  19. Anonym: Kul att du gillar min blogg :-)

    SvaraRadera
  20. Hejsan! tack för receptet, detta ska testas pronto! en fråga: tror du att detta fluff är sådant som man skulle kunna göra "hi hats" med eller skulle det smälta ihop? Mvh Frida

    SvaraRadera
  21. Frida: Jag vet faktiskt inte, har inte testat, men det skulle ju bli supergott om det fungerar att doppa fluffet i smält choklad, jag får nog allt ta och testa :-), fluffet är ju ändå rätt fast

    SvaraRadera
  22. hejsan, detta ska jag prova men hur mycket är "2 cups vit sirap" ca 1.5-2dl? har aldrig hört talas om vit sirap bara ljus och mörk..

    SvaraRadera
  23. Vit sirap finns i bakhyllan, det är Dan sukker som tillverkar den, de som tillverkar ljus och mörk sirap, kika på länken

    http://www.dansukker.com/se/Sortiment/Sortiment/Sirap.aspx


    2 cup är 4,8 dl, nästan 5 dl

    SvaraRadera
  24. Smart tips där att göra egen, köpte en burk idag men alltid roligare att göra själv från grunden!

    SvaraRadera
  25. Vet inte om de är jag som är lite efter eller gjort något fel men har säkert vispat den där förbaskade äggvitan, vita sirapen å salten en kvart nu på hög hastighet utan att den blir tjock den har bara blivit vit :S

    SvaraRadera
  26. Den misslyckade kocken14 september 2012 kl. 20:03

    Jag får inte heller det att bli tjockt.
    Jag vispade i 15min men blev inte tjockt, tänkte att "aja, det kanske blir fluffigt efter jag blandat i resten" men det blev det inte, konsistensen är ungefär i klass med vit sirap. Har vispat totalt i över 30min men konsistensen blir oförändrad

    SvaraRadera
  27. Konstigt att den inte blir bra för er, för mig blev den perfekt, måste ta och göra den igen

    SvaraRadera
  28. jag fick heller den inte bra.. gjorde den idag och den rinner ut och ser inte alls ut som din, och inte heller smakade den i närheten av den på burk :( bara florsockersmak.. nina

    SvaraRadera
  29. En viktig grej när man vispar äggvitor är ju att alla redskap måste vara helt rena, är det något fett eller så på vispen eller i bunken så blir inte äggen fluffiga. Det får inte heller komma med någon äggula. Hoppas detta kanske hjälper!

    Grymt att det finns recept på detta förresten! blev helt kär i guf när jag var i danmark, måste testa detta!

    SvaraRadera