torsdag 19 augusti 2010

Dulce de lecheglass med jordnötter

Gjorde glass med jordnötter och kolasås häromdagen, provsmakade den idag och det bliv himla gott, passar en gottegris som mig perfekt :-)

1 vaniljstång
4 dl mjölk
4 dl vispgrädde
7 äggulor
2 dl socker
2 dl jordnötter
1 burk (397 g)  kondenserad mjölk, sötad

  1. Börja med att ta bort etiketten från burken. Lägg den i en kastrull och täck hela burken med vatten. Låt den koka i c:a 2 timmar, se till att den är täckt med vatten hela tiden.
  2. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna och häll den och stången i en kastrull tillsammans med grädde och mjölk och koka upp. Ställ den sedan åt sidan.  
  3. Vispa äggulor och socker fluffigt. 
  4. Häll i den varma mjölken under vispning och häll tillbaka smeten i kastrullen. 
  5. Sjud tills det nått en temperatur på 85 grader. 
  6. Häll upp i bunke och kyl i vattenbad,. 
  7. Plasta sedan i den och låt den stå i kylen över natten för att mogna och bli riktig kall. 
  8. Kör den i glassmaskinen, jag körde min i 40 minuter, hällde därefter i jordnötter och kolasås och körde ytterliggare 10 minuter. 
  9. Ställ in glassen ett par timmar i kylen för att stelna

15 kommentarer:

  1. Åh så gott! Hemmagjord glass är fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Får allt ha en stor handduk i beredskap när jag tittar in på din blogg, för snålvattnet verkligen rinner av allt gott du gör! :)

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut. Jag gillar jordnötter så det måste ju vara jättegott att ha i.

    SvaraRadera
  4. Ida: Jodå supersmarrigt :-)
    Sandra: Hemmagjord glass blir verkligen mycket godare än köpt
    Annica: :-)
    Erika: Blev väldigt gott med nötter i, passar perfekt med kolasåsen
    Lena: Himla gott :-)

    SvaraRadera
  5. Dulce de leche är ngt som jag vill prova att göra, verkar så gott =) Din glass ser supersmarrig ut och med den kombinationen är jag helt säker på att jag skulle älska den! =)

    SvaraRadera
  6. Ah så tokgott det ser ut! - tur att jag själv inte har någon glassmaskin ;-)

    SvaraRadera
  7. Oj..oj..oj..
    jag vill gärna testa ;d så gott de se ut!!

    SvaraRadera
  8. Mycket gott du har hunnit laga under tiden jag inte haft internet :)
    och glassen ser väldigt mumsig ut.

    SvaraRadera
  9. Vad gott!! Jag önskar att jag hade en glassmaskin...

    SvaraRadera
  10. Sockerrus: Dulce de leche är supergott, går ju att äta bara som den är direkt ovanpå glassen som kolasås, hmla sött och gott :-)
    Maria: Ja med en glassmaskin äter man betydligt mer glass än annars :-) , fast det blir väl så i början när man vill testa så många olika glasskombinationer
    Sana: Jättegott, synd jag inte kan skicka över lite :-)
    Sabina: Mycket mumsigt, skönt att få tillbaka internet, man är ju så beroende av det :-)
    Daniella: En glassmaskin är toppen

    SvaraRadera
  11. Jag har funderat på att köpa en glassmaskin länge och jag blir ju inte mindre sugen på det nu... Ser underbart gott ut!

    SvaraRadera
  12. Mums... en glassmaskin ska det investeras i, så att jag kan göra GOD laktosfri glass...

    SvaraRadera
  13. Caffeconlatte: kan tänka mig att utbudet iav laktosfriglass inte är så stort, fast när jag körde helt mjölkfritt pga av sonens mjölkproteinallergi så fanns det jättegod glass på Citygross från Lovice i massa goda smaker

    SvaraRadera