fredag 6 augusti 2010

Äppelpaj

 Bakade en äppelpaj till sambon idag då det är en av hans favoriter, har alltid både vanlig pajdeg och sedan smuldeg ovanpå äpplena i min paj, blir så gott med den knapriga ytan samtidigt som jag  vill ha en vanlig pajdeg i botten.Så gott med massa vaniljsås på :-) , denna gång blev det marsanpulervaniljsås men det är självklart mycket godare med hemmagjord vaniljsås.

Pajbotten:
150 gram smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Hacka ihop mjöl, socker, smör och vaniljsocker till en smulig massa. tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg.Tryck ut den in en smord pajform (jag bröade den med kokos) som därefter får vila i kylen i 30 minuter. Förgrädda sedan pajskalet i 225 grader i 10 minuter.

Fyllning:
3-4 äpplen, beroende på hur stora de är
Socker
2 msk kanel

Hacka äpplena i små bitar och blanda ner valfri mängd socker och kanel.Tänk på att det blir rätt söt med smuldegen ovanpå. Lägg sedan detta i det förgräddade pajskalet.

Smuldeg:
125 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl hackade hasselnötter eller andra nötter som du tycker om

Smula ihop alla ingredienser till smuldegen och strö detta ovanpå äpplena. Grädda sedan pajen  200 grader i c:a 30 minuter tills äppelbitarna blivit mjuka. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

11 kommentarer:

  1. Gud vad gott med äppelpaj, det måste jag också göra snart!

    SvaraRadera
  2. Verkar som det är en riktig pajhelg! många bloggar om frukt o bärpaj denna helg. Inkl jag själv!!:)

    SvaraRadera
  3. åh, den ser ljuvligt god ut! mina äpplen är inte mogna riktigt än, men sen får det allt bli äppelpaj här! :)

    SvaraRadera
  4. Ida: himla gott, du måste ta och baka lite äppelpaj :-)

    Sofie: jupp det verkar som om det bakats mycket frukt och bärpaj nu i bloggarna, är ju sådan tid :-)

    Annica: tyvärr har inte våra äpplen mognat heller, så det fick bli köpeäpplen

    SvaraRadera
  5. Det så gott, borde prova;)!

    SvaraRadera
  6. En äppelpaj är aldrig fel! Så god din såg ut. :-)

    SvaraRadera
  7. Det är ska jag göra ikväll! Tack så jätte mycket för tipset och receptet! Kram

    SvaraRadera
  8. Av nån anledning har jag svårt för varma äpplen och gillar därför inte äppelpaj :O men det SER gott ut!

    SvaraRadera
  9. Aila och Daniella: Hoppas ni gillar pajen om ni bakar den, blev himla gott med hasselnötter i smuldegen

    Frida: Tack, äppelpaj passar perfekt så här års, snart kommer det finnas massa med svenska äppelsorter i affärerna, då blir det ännu godare med äppelpaj

    Sabina: Det blev mycket gott :-) , lika god att äta kylskåpskall eller rumsvarm, äter oftast inte äppelpajen direkt när den kommit ur ugnen, även om det är gott det med

    SvaraRadera
  10. Bakade pajen,den var god men det blev lite för söt för min smak.

    SvaraRadera