lördag 28 augusti 2010

Brunkans mjuka vallmobröd

Dessa är min absoluta favoritfrallor när det gäller ljust snabbakande bröd. Frallorna blir så mjuka, fluffiga och saftiga, jättegoda helt enkelt. Lättbakat bröd som är perfekt som utflyktsbröd. För er som inte har hennes bok kan jag verkligen rekommendera det, massa goda brödrecept som det är svårt att misslyckas med vara sig det gäller surdegsbröd eller dessa snabbakande vallmobröd. Ja boken heter Bröd från Brunkebergs Bageri.

12 stycken (men då blir det väldigt stora, idag gjorde jag 16 stycken och då är det ändå stora)

500 gram mjölk, 3% (5 dl)
60 gram jäst
900 gram vetemjöl (c:a 1,5 liter)
50 gram rumstempererat smör
25 gram socker (2 msk)
25 gram havssalt ( 0,25 dl)
Vallmofrön till garnering

  1. Blanda alla ingredienser och arbeta degen i hushållsmaskin i 15 minuter eller för hand dubbelt så länge. degen skall vara ganska styv. Låt den vila i bunken i 30 minuter.
  2. Dela degen i 12 och rullar ut till runda eller avlånga frallor. Pensla med vatten, doppa i vallmofrön och lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. låt dom jäsa i 1-1 1/2 timme i rumstemperatur.
  3. Sätt under tiden ugnen på 200 grader.
  4. Grädda bröden i 10-12 minuter. Låt dom svalna på galler under bakduk.

19 kommentarer:

  1. Tack! Nu vet jag exakt vad jag ska baka i morgon! :)
    De verkar jättegoda och att de är lättbakade är perfekt eftersom jag ska baka med junior.

    Hoppas du är med i min utlottning!
    - Annelie _

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, de här bröden är verkligen jättegoda!

    SvaraRadera
  3. jag älskar alla bröd med vallmofrön! så sjuuukt gott!

    SvaraRadera
  4. Åh så gott med nybakta frallor. Det är nåt alldeles speciellt. Vallmofröna är mums!

    SvaraRadera
  5. Annelie: Självklart skall jag delta i din utlottning, massa kul muffinsformat att vinna ju :-) , verkligen goda frallor som säkert blir perfekta att baka ihop med junior :-)

    Erika: Jättegoda :-)

    Charlotta: Älskar också vallmofrön på bröd, massa vallmofrön skall det vara :-)

    Helena: Så gott med nybakta frallor, det som är så bra med dessa frallor är att de är lika goda dagen efter, jupp vallmofrön är mycket mumsigt.

    SvaraRadera
  6. Dom frallorna har jag inte provat att baka än. Men eftersom du ger dom bra betyg ska jag prova att baka dom snart!

    SvaraRadera
  7. Kristin: testa frallorna, de blir verkligen så fluffigt goda

    SvaraRadera
  8. Hej Linda, jag har ingen våg hemma, kan man få i dl-mått tro?

    SvaraRadera
  9. anonym: Nu har jag gjort om receptet så att du inte behöver använda en våg

    SvaraRadera
  10. Tack så jätte jätte mycket! Ska testa den nu.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Testar som bäst, tack för recepte!

    SvaraRadera
  12. Loppan: Hoppas du gillar dom, mina är slut sedan länge, så jag får se till att göra lite nya i helgen tror jag

    SvaraRadera
  13. Måste bara prova dessa :) Men jag är lite osäker på om det ska vara kall mjölk? Jag provar på det iallafall så får jag se om det går bra eller inte.

    SvaraRadera
  14. Sassa: Du gjorde helt rätt, det skall vara kall mjölk

    SvaraRadera
  15. Bakade dessa supergoda. Är skillnaden stor på vanligt salt och havs salt. Jag gjorde dessa bullar en andra gång då blev dem mycket plattare och inte fullt lika goda, något tips på vad som kan ha hänt?

    SvaraRadera
  16. Toppen, har letat efter ett bra recept på dessa frallor länge.

    SvaraRadera
  17. Hej! Låter supergoda, går de bra att frysa in?

    SvaraRadera
  18. Det funkar utmärkt att frysa in, brukar själv göra det då vi inte äter upp alla på en gång

    SvaraRadera
  19. Mina jäser på plåten nu ��
    Men använder du varmluft eller vanlig ugn?

    SvaraRadera