tisdag 3 augusti 2010

Macarons med saltlakritssmörkräm

Gjorde en ny omgång macarons igår då jag hade massa äggvitor i kylskåpet efter all glass jag tillverkat på sista tiden, har ju köpt en glassmaskin i sommar :-D. Jag har bakat macarons fyra gånger hittills, två gånger med sockerlag och två gånger utan. Båda gångerna jag bakat utan sockerlag har jag fått macarons med toppar på, inte alls så blanka och fina som de skall vara, vet inte vad jag gör för fel, kanske rör jag smeten för lite. De två gångerna jag gjort med sockerlag har de blivit blanka och fina utan toppar så i fortsättningen kommer jag nog använda mig av detta recept . annars blev de höga och fina med krage precis som de skall få. denna gång blev det med saltlakridssmörkräm som jag hittade på Baka, baka liten kakas blogg.

16 kommentarer:

  1. När det är toppar från spritsandet på plåten måste du skaka bort dem själv innan du sätter in plåten i ugnen! Banka lite lätt plåten mot underlaget. Det funkade för mig och jag gjorde utan sockerlag när jag bakade macarons!!! :)

    SvaraRadera
  2. Sandra: Jag försökte med det, bankade ner plåten i bordet så jag trodde bordet skulle spricka :-) , men det hjälpte inte

    SvaraRadera
  3. Mmmm! lakritsfyllning! Mmmm vad gott!

    Nu måste jag helt enkelt göra macroner! Har varit sugen länge på att baka såna här små söta bakverk. Såg reprisen av Leila igår när hon bakade såna och nu dina som låter så otroligt goda! Gör inget att solen inte skiner idag heller tycker jag helt plötsligt ;)

    SvaraRadera
  4. De ser jättegoda ut! Macaroner är ju beroendeframkallande ;)

    SvaraRadera
  5. Vad fina de blev. Lakritsfyllning lät spännande.

    SvaraRadera
  6. Haha! Attans bananer! Typiskt att det blev så! Men, eftersom du har ett annat recept som funkar bättre så funkar ju det också!!! :)

    SvaraRadera
  7. Tack för era fina kommentarer,, jo macarons är beroendeframkallande och det blev gott med lakritsfyllning i

    SvaraRadera
  8. Du är en macarone expert :D

    SvaraRadera
  9. Hittade precis din site och vilken site! mums!!!

    Mycket coola macarones också, lakritsfyllningen ser väldigt häftig ut mot det rosa.

    En fråga bara, var gör du av allt du bakar? Jag kommer också igång och bakar med jämna mellanrum, men sambon och jag skulle spricka om jag bakade så mycket jag ville för det är ju inte alltid man bara kan bjuda hem folk sådär heller.

    SvaraRadera
  10. Ann: Nu har det gått åt en hel del kakor eftersom vi haft både dop och kalas nu i juli, men nu får jag nog tyvärr dra ner lite på bakandet vad gäller sötsaker, har en massa redan i frysen och jag kan ju inte göda upp sambon allt för mycket :-D även om jag älskar att baka och gärna bakar kakor dagligen. Vi har tyvärr inte besök här så ofta. Nu får det nog bli lite brödbak så fort min nya rågsurdeg blir klar, råkade ta död på den jag hade genom att glömma den ovanför kylen några dagar, ingen bra ide i sommarvärmen :-)

    SvaraRadera
  11. Jag har också testat macaroons både med och utan sockerlag, och jag tycker utan tvekan att de med sockerlag är bäst! Dom blir så blanka och fina och får den perfekta "segheten". :) Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  12. Daniella: Håller med dig, det blir bäst med sockerlag så i fortsättningen får det bli det receptet

    SvaraRadera
  13. De ser superfina ut och så gott med hallon/lakrits. Jag ska testa att baka med sockerlag nästa gång jag ska våga mig på ett macaroon försök. Har inte lyckats hittills med skam den som ger sig. ;)
    Ha det bra
    Kram Gun

    SvaraRadera
  14. Hej Linda!!
    För toppar som kommer från spritsandet det hända eftersom du vispa ägg vitorna för hård tror jag men om du rör dina smet mer an vanligt dina smet ska blir bättre när du banka din bakplåt dem toppa från spritsandet ska går bort hoppas du fårstår min svenska hihi lite svårt att explain.

    SvaraRadera
  15. Kaksmulan: Prova absolut det med sockerlag, inte alls så mycket jobbigare att göra och jag har fått bra macarons de två gånger jag använt det

    Sana. Skall testat att röra smeten lite mera nästa gång, krävs säkert många försök innan jag kommer få de perfekta macarons , jag kan säkert ha vispat äggvitesmeten för hårt, är ju lätt gjort i köksmaskinen :-)

    SvaraRadera