torsdag 19 augusti 2010

Valnötsfrallor

Bakade lite goda valnötsfrallor på surdeg häromdagen, valnötter är min absoluta favorit i bröd och i dessa frallor är det massor med valnötter :-) . Fast degen var väldigt kletig  vilket gjorde det svårt att forma de till bullar, dum som jag var så hällde jag i lite mera mjöl, det skulle jag inte gjort, tycker de blev lite torra, så det är bättre att hålla sig till den mjölmängd som står och antigen klicka ut degen eller grädda det i en avlång brödform.Receptet kommer från Martin Johanssons bok Surdegsbröd. Där delar han brödet i tre delar och gräddar utan bakform, fast jag tycker de blir lite för platta då och använder därför bakformar.

Dag 1, Kväll
100 gram rågsurdegsgrund
300 gram ljummet vatten
180 gram rågmjöl

Blanda alla ingredienser i en bunke, täck med folie och ställ på ett varmt ställe över natten

Dag 2, morgon
Surdegen från igår
500 gram kallt vatten
350 gram rågsikt
550 gram vetemjöl special
20 gram salt
400 gram valnötskärnor

  1. Blanda alla ingredienser utom salt och valnötter och kör 5 minuter på låg hastighet i degblandaren. Tillsätt salt och valnötter och kör ytterligare 30 minuter på låg hastighet. 
  2. Täck bunken med plast och låt den jäsa i 3-5 timmar tills den uppnått dubbel storlek. 
  3. Häll upp degen på ett bakbord, forma till små bullar eller dela degen i två delar och lägg dom i två smorda avlånga bakformar. Låt jäsa i 1-1 1/2 timme.
  4. Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Placera en plåt eller baksten i mitt i ugnen och en oöm plåt på nedersta hyllan i ugnen. 
  5. Sätt in bröden i ugnen och lägg några isbitar på den nedre plåten. 
  6. Sänk till 250 grader och grädda frallorna i 15-20 minuter eller tills de fått fin färg.
  7. Bakar du bröd sänker du temperaturen först till 250 grader, efter 15 minuter sänker du till 200 grader och öppnar luckan och vädrar ut ångan. Grädda c:a 30-35 minuter till brödet nått en innertemperatur på 98 grader. Ibland tar jag ut brödet ur sin form när de gått 15 minuter och och fortsätter grädda de  tills de är klara, då får de en god knaprig skorpa runt om istället för bara på ytan.
  8. Låt svalna på galler.

6 kommentarer:

  1. Det brödet har jag inte testat än, men har tänkt testa det vid tillfälle. Bra att veta att man inte ska ha i extra mjöl.

    SvaraRadera
  2. erika: Det blir väldigt gott, men lite jobbigt att baka ut då det var så kletigt, fast lägger man det i form fungerar det ju bättre

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Ett tips när du har en kletig deg: använd jättemycket mjöl vid utbakningen. Den här degen kan du först forma eller rulla till avlånga "korvar" på bakbordet, och sedan snitta i lagom stora bitar som du ställer med snittytan uppåt inför sista jäsningen. Då blir det ett fint mönster av själva snittytan också. Å, nu blev jag riktigt sugen på att prova själv! :)

    SvaraRadera
  4. Sara: Tack för dina tips, de skall jag testa nästa gång jag bakar dessa frallor, för goda blir de och är snart slut så det får nog bli ett brödbak med dessa frallor nästa vecka.

    SvaraRadera
  5. De här såg riktigt goda ut! Valnötter i matbröd gillar jag och aprikoser.
    Kommer nog att knycka det här receptet.:)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ingrid: Valnötter är också min favorit i bröd, blandar gärna i det även om det inte skall vara så enligt receptet ibland :-)

    SvaraRadera