tisdag 17 augusti 2010

Oreoglass

Har köpt en glassmaskin i sommar och här görs det massor med glass :-) av alla de slag, först ut att provsmaka blev oreoglassen, mycket mumsigt. Använde mig av ett grundrecept på vaniljglass som jag hittade i förra numret av Allt om mat, bara vaniljglassen i sig är himla smarrig. Blandade sedan i krossade oreokakor.Dekorerad med chokladsås och minioreokakor.

5 dl mjölk, 3%
5 dl vispgrädde
0,5 st vaniljstång
0,5 dl rårörsocker
6 st äggula
1 dl strösocker
1 paket oreokakor

  1. Blanda mjölk, grädde, vaniljstång skuren på längden samt rårörsocker i en stor kastrull och koka upp. Akta så att det inte kokar över. Sänk värmen lite och låt koka utan lock ca 20 min. 
  2. Vispa äggulor och strösocker i en stor bunke tills det blir pösigt. När mjölkblandningen kokat 20 min vispas den ner i äggulevispet. Blanda ordentligt och häll sedan tillbaka smeten i kastrullen.
  3. Värm under vispning tills den första kokbubblan syns.Runt 82-85 grader om man använder sig av en hushållstermometer. Häll genast tillbaka till bunken och låt smeten kallna. Ta upp vaniljstången och skrapa ner fröna i smeten.
  4. Häll smeten i en glassmaskin och kör den till en krämigt frusen konsistens. Jag körde min glass i 50 minuter och efter 40 minuter hällde jag i krossade oreokakor och såg till att det blandades ner ordentlig.
  5. Lägg sedan glassen i en burk och låt den stelna till i frysen, tag gärna ut den 15 minuter före servering så att den hinner tina lite, då smakar den så mycket godare.

17 kommentarer:

  1. OJ vad gott det ser ut (och låter)!!! =) Kanske borde investera i en glassmaskin till nästa år.. =)

    SvaraRadera
  2. Sockerrus: Blev himla gott, passar mig perfekt som gillar Ben&Jerrys glassar, nu kan jag göra egen, så jag tycker absolut du skall investera i en glassmaskin. :-D

    SvaraRadera
  3. ojojoj, vilken megaglass! ser fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera
  4. Vad gott det ser ut. Jag är inte så förtjust i "bara" glass, men när man blandar med kex funkar det bra. Kan förstå att det blir en hel del glass om man har en egen glassmaskin. :-)

    SvaraRadera
  5. Det ser jättegott ut! Och vilket härligt rån glassen ligger i!

    SvaraRadera
  6. men, åh vad gott det ser ut då!! Mmmmums!

    jag är ju glassoman, så en glassmaskin hamnar helt klart på vill-ha-listan! :)

    SvaraRadera
  7. Charlotta: Riktigt mumsigt :-)

    Erika: Blir mycket glass nu, fast jag har mest gjort glassen men inte ätit av den ännu :-) , testade oreoglassen idag

    Ida: Jo härligt rån, hittade det på ICA, tänkte nog försöka ta mig till Triumf Glass någon dag och se om de har jättevåfflor/rån

    Annica: riktigt gott, kul med en glassmaskin, har stått på min vill ha lista länge och nu fick jag äntligen köpt en, en Philips

    SvaraRadera
  8. Åååå så avis jag blir. En egen glassmaskin. Leila gjorde glass och sorbet igår på Leila bakar. Blev riktigt sugen. Oreo kex glassen låter utmärkt. Mums.

    SvaraRadera
  9. Yasemin: synd jag missade Leila bakar igår, hade varit kul att se när hon gör glass, sorbet måste jag testa, blir ju lite nyttigare :-)

    SvaraRadera
  10. Oh my! En sådan här skulle jag vilja ha! Smarrig :)

    SvaraRadera
  11. Cecilia: Det blev himla smarrigt, är inte så förtjust i att äta Oreokakorna som dom är, men i glassen blev det kanongott

    SvaraRadera
  12. Den tror jag att jag kommer tycka om :D

    SvaraRadera
  13. Jen: Gillar man glass med kakor och som är söt, är denna perfekt :-)

    SvaraRadera
  14. Detta ska vi göra, har oxå köpt glassmaskin för en tag sedan och tycker det är så kul med nya recept. Eftersom vi älskar oreos så passar denna perfekt!

    SvaraRadera
  15. Håkan & Anki: Gillar man Oreokakor är denna glass perfekt, ja det är alltid kul med nya glassrecept nu när man köpt en glassmaskin, den används flitigt just nu :-)

    SvaraRadera
  16. Jag älskar oreos! :) Så gott med iskall mjölk till, mm... Så i glass kan det inte vara fel! Måste verkligen göra det här receptet snart... :)

    SvaraRadera
  17. Emma: Oreos är gott, fast jag tycker de är godast i glass, kakor och muffins :-)

    SvaraRadera