fredag 13 augusti 2010

Pitabröd

Härligt goda pitabröd att fylla med smarriga tillbehör som kyckling, grönsaker, kebabkött, tacosfärs, skinka, ja precis vad du vill, annars är de goda att äta precis som de är.

12 stycken

500 gram vatten
850 gram vetemjöl special
25 gram jäst
2 msk olivolja
15 gram salt
2 msk flytande honung

Gör så här
  1. Lägg mjölet, honung, jäst, vatten och olivoljan i köksmaskinens bunkeArbeta degen smidig och glansig, ca 16 minuter utan salt. Tillsätt saltet och blanda i två minuter till.
  2. Låt degen jäsa i degbunken under bakduk i 2 timmar. Sätt i god tid ugnen på 250 grader med en baksten eller bakplåt mitt i ugen.
  3. Dela degen i 12 lika stora bitar, och kavla ut varje bit till en rund kaka c:a 0,5 cm tjock. Lägg på bakplåtspapper
  4. Låt jäsa till dubbel tjocklek, tar runt 30-45 minuter.
  5. Lägg dom sedan direkt på den varma bakstenen/bakplåten och grädda i c:a 5 min i 250 grader. Låt svalna på galler under bakduk

5 kommentarer:

  1. Pitabröd är perfekt att ha i frysen, ta fram och fylla med vad som. Lite sallad till lunch eller på utflykten. Jag gillar deras lite sega konsistens.

    SvaraRadera
  2. Hej, hoppas att du kommer få en fin lördag =)
    var jätte gärna med i min tävling på bloggen där priset är en valfri datorväska.
    http://liinnssaann.blogg.se/2010/august/better-and-better.html

    kram ! :)

    SvaraRadera
  3. Remsa: Jo perfekta att ha i frysen :-), bara att ta fram, tänkte inviga pitabröden med tacosfärs idag

    SvaraRadera
  4. Det har jag aldrig bakat, men det är ju så gott att fylla och äta.

    SvaraRadera
  5. Erika: Det var första gången jag bakade pitabröd och det blev bra, mycket godare än de man köper, fortfarande mjuka även om jag värmde de i ugnen efter att de varit frysta, var goda till tacosen igår

    SvaraRadera