söndag 8 augusti 2010

Vanilhjärtan

Gjorde vaniljhjärtan idag, härliga kakor fyllda med vaniljkräm, vem tycker inte om det :-) . Hantera de försiktigt så att de inte går sönder.
Mördeg:
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
3/4 dl socker
1 äggula
200 g smör
Vaniljkrämsfyllning:
1 1/2 dl mellangrädde
1 äggula
2 tsk socker
1 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker 
Garnering:
florsocker 

Gör så här:
  1. Pensla 16 hjärtformar väl med rumsvarmt smör.
  2. Blanda samman mjölsorterna med socker. Tillsätt äggula och matfett. Arbeta samman till en smidig deg, gärna i en matberedare
  3. .Svep in degen i plastfolie och låt den ligga kallt och vila ca 1 timme.
  4. Blanda samtliga ingredienser, utom vaniljsockret, till vaniljkrämsfyllningen i en tjockbottnad kastrull. Låt alltsammans sjuda under omrörning tills krämen är tjock. Låt krämen kallna. Rör ner vaniljsocker i den kalla krämen och smaka av.
  5. Kavla ut degen ganska tjockt och klä formarna med drygt hälften av den. Fördela vaniljkrämen i formarna och täck dem med deglock. Tryck till kanterna. 
  6. Ställ formarna på en bakplåt och grädda dem i nedre delen av ugnen ca 15 minuter. 
  7. Stjälp försiktigt upp kakorna på ett plant underlag medan de fortfarande är varma.
  8. Sikta över florsocker strax innan servering. Kakorna går att frysa utan garnering.

11 kommentarer:

  1. Vilka fina vaniljhjärtan du bakat!

    såna här minns jag att min mormor bakade mycket när jag var liten! är ju så himla goda!!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint =) Kan faktiskt inte minnas hur de smakar... dumt. Men det låter himla gott =)

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  3. Vad gott med vaniljhjärtan! Jag har tänkt att köpa såna hjärtformar ett tag nu, kanske skulle ta tag i det :)

    SvaraRadera
  4. Så gott de ser utt!!
    jag vill gärna prova baka denna söta kaka men jag har igen hjärtformar ;)

    SvaraRadera
  5. Åh, kan man göra sånna själv. Jag har bara sett dem i affärer tidigare. :-)

    SvaraRadera
  6. Annica: Tack
    sockerrus: Var längesedan jag åt de sist, har glömt hur gott det faktiskt är :-)
    Ida: Jag har sett hjärtformar på Citygross om du har en sådan affär i närheten
    Sana: Jupp jättegott :-)
    Erika: Jodå det går att baka :-) om man har hjärformar, faat det är nog vanligare att folk köper dom färdiga direkt i affären, enklare så

    SvaraRadera
  7. Åh vad gott det ser ut! Det var riktigt länge sedan jag år vaniljhjärtan.

    SvaraRadera
  8. Oh,vilken härlig blogg du har! Så mycket smaskiga saker!Jag har precis börjat mina försök i att göra cupcakes och tårtor! Det är ju sååå kul!

    Om du vill så får du gärna vara med och tävla + länka till min tävling där man just nu t ex kan vinna ett Cupcake-dekoreringsset m.m.

    MVH
    Victoria

    SvaraRadera
  9. Så otroligt söt! Vaniljhjärtan som är riktigt gott.

    SvaraRadera
  10. Har velat prova att göra sådana här länge. Barndomsminne :) Ska spara ditt recept.

    SvaraRadera
  11. Vaniljhjärtan är helt klart en av mina favoriter!

    SvaraRadera