tisdag 3 augusti 2010

Saltlakritssmörkräm

Denna goda smörkräm hittade jag på Baka baka liten kakas blogg, jag lade till lite saltlakritsessens/arom då jag ville ha en starkare lakritssmak samt lite extra svart pastafärg för att få en lite svartare färg på frostingen. Jag använde denna smörkräm som fyllning i macarons.

3 stycken Kick- stänger
En skvätt grädde
50 gram smör
100 gram florsocker
Saltlakritsessens/arom
Svart pastafärg

Gör så här:
Smält kickstängerna i lite vispgrädde. Vispade sedan samma detta med smör och florsocker till en slät frosting. Smaksätt med lakritsessens och färga ev smörkrämen mera svart med svart pastafärg. Jag brukare sedan låta frostingen stelna i kylen en kort stund.

9 kommentarer:

  1. Kul att du fick förklädet! =) Det är ju verkligen superfint!

    Saltlakrits tycker jag är supergott. Har dock lite svårt att tänka mig hur det smakar med macarons men tror att det kan vara en vinnare.

    SvaraRadera
  2. Det blev himla gott, kan tänka mig att det kan vara gott i en tårta ihop med citronfyllning om man gillar saltlakrits mycket.

    SvaraRadera
  3. Men ååååå så gott det ser ut! Och snyggt!

    SvaraRadera
  4. Ser ju himla läckra ut. Lakritssmörkräm låter himla gott.

    SvaraRadera
  5. Sara: tack, blev jättegott
    Hallon och blåbär: Tack, blev gott med lakrits i, det har jag aldrig testat innan, men sedan så älskar jag ju saltlakrits också :-)

    SvaraRadera
  6. Det där låter galet gott! Måste provas , kanske med små citroncupcakes eller något liknande .. älskar verkligen saltlakrits!

    SvaraRadera
  7. Ida: Blir garanterat gott till citroncupcakes

    SvaraRadera
  8. Vill så gärna prova, men var köper man lakritsessens?

    SvaraRadera
  9. Anonym: jag har köpt lakritsessens på Borgeby Kryddgård, Salt-Lakrits arom "Turkisk peppar"
    http://borgebykryddgard.jetshop.se/ , men jag tror det finns även på tex Panduro

    SvaraRadera