måndag 2 november 2020

Mardrömmar eller Drömmar




Drömmar är en av mina favoriter bland småkakor, lagom till Halloween ville jag piffa upp dem lite. Jag har använt mig av gelefärg för att färga kakorna. 

Det gäller att inte ha för hög ugnstemperatur för då kan de sjunka ihop och bli platta.

De innehåller hjorthornssalt vilket ger en ammoniaklukt, vilket är helt naturligt, de smakar ju inte ammoniak sedan när de är klara. Jag brukar öppna ugnsluckan på glänt de sista 5 minuterna för att vädra ut ammoniaklukten. 

Ja goda är de iallafall och perfekt att frysa in och ja de går till och med att äta frysta, jag har testat :-) men de blir ju bättre om man tinar upp dom först :-) såklart.

Drömmar
ca 40 stycken

150 gram smör
4 dl socker
1 1/2 dl neutral olja
2 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt
1 msk vatten
5 dl vetemjöl
Gelefärg i olika färger

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 150 grader. 
  2. Vispa smör och socker tills det blir vitt och poröst
  3. Tillsätt oljan och vispa en stund till.
  4. Rör ut hjorthornssalt med vattnet och häll i det i smeten.
  5. Blanda i vaniljsocker och mjöl.
  6. Dela degen i så många färger som du vill ha dina drömmar i och färga varje degbit för sig. 
  7. Rulla till små bollar som läggs på bakplåtspappersklädd plåt.
  8. Grädda i  c:a 20 minuter. 
  9. Ställ ugnsluckan lite på glänt de sista 5 minuterna (Jag brukar då sätta en vanlig matkniv mellan ugnen och ugnsluckan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar