måndag 4 juli 2011

Oreosandwich

Har varit sugen på att testa att göra egna glass-sandwich ett bra tag nu men kunde aldrig bestämma mig för vilka kakor jag skulle använda, valet stod mellan chocolate chip cookies och oreokakor, ja tillslut blev det oreokakor fyllda med vaniljglass och några med vaniljglass med chokladkross, så gott och vaniljen bryter verkligen av mot den starka chokladsmaken. Perfekta att ha i frysen och bjuda på när man får gäster. Nästa gång blir det chocolate chip cookies eller havrekakor, blir garanterat lika tokgott det och då med jordgubbsglass emellan. Receptet på oreokakor kommer från boken Söta saker av Therésia Erneborg. 

Oreokakor:
1 1/2 dl strösocker
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
150 gram rumstempererat eller flytande smör
1 ägg, lätt vispat

Fyllning:
Gör så här:
  1. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner smöret (lättast går det om man smälter smöret något om man nu inte använder flytande margarin ) och till sist ägget. Rulla ihop till en rulle och lägg i kylskåpet för att stelna, min blev väldigt mjuk nämligen, använde flytande margarin.
  2. Skär rullen i 40 skivor, (jag gjorde större kakor och fick därför inte 40 stycken, tror det blev 26 stycken.)
  3. Lägg kakorna på plåt täckt med bakplåtspapper och grädda dem mitt i ugnen i åtta till tio minuter i 175 grader. (Eftersom jag gjorde större kakor gräddade jag dom i 15 minuter.)
När de är helt kalla lägger du glass på en av kakorna och lägger en annan på som ett lock och trycker lätt ihop dom så åker glassen längre ut mot sidorna.Stoppa in dom i frysen en stund för att stelna lite. 
 
Fyllning (om man inte vill ha glass emellan)
50 gr smör
2 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
  1. Rör samman ingredienserna till fyllningen. Gör gärna dubbelsatts med fyllning. 
  2. Bred ut den på undersidan av hälften av de svalnade kakorna och lägg resten som lock.

36 kommentarer:

  1. Åh hu så gott!! Kan du skicka dem med post ;). Hade behövt några sådana ikvällm är så vansinnigt sugen på något gott hihi! Måste testa det receptet :). Tack för att du alltid lägger ut så mycket smaskigt!

    SvaraRadera
  2. MMMMmm synd att den smälter annars hade du kunnat skicka en till mig ; D Det där ska jag komma ihåg. Någon gång kanske jag övervinner min rädsla att göra glass.

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  4. Jag har också tänkt på att göra sandwich med glass,men aldrig kommit så långt.bara haft tanken,men nån gång ska jag göra dessa.ser sjukt goda ut.

    SvaraRadera
  5. Har aldrig testat att baka oreokakor själv. Måste göras. Och din sandwich-variant låter frestande.

    SvaraRadera
  6. Men herre gud, vilken genialisk idé! Så gott...

    SvaraRadera
  7. Gud så gott! Detta receptet måste jag bara testa :P

    SvaraRadera
  8. Oj oj oj vad gott, jag som älskar oreos!!! Det här skulle bli otroligt poppis här hemma :)

    SvaraRadera
  9. Åh, jag som älskar oreos, de där måste jag prova! GB:s sandwich är dessutom en av mina favoritglassar så jag ska nog prova med glass!! :-)
    Ps. vad roligt att du brukar kika in på min blogg!!

    SvaraRadera
  10. Så gott! Jag lagade sandwich för en tid sedan med chocolate chip cookies och det blev supergott :)

    SvaraRadera
  11. Gud så mycket gott du har i din blogg, många goda glassrecept jag måste prova!

    SvaraRadera
  12. Vilket underbart recept!! Älskar oreos! Och vaniljglass är den bästa glassen!

    SvaraRadera
  13. Gott! Jag satt och funderade på att göra sådana jag med nu i veckan :)

    SvaraRadera
  14. Så infernaliskt gott! Får nog unna mig en glass på lunchen, annars kommer jag inte kunna tänka på ngt annat än din oreosandwich!

    SvaraRadera
  15. jag har en tävling på min blogg där man kan vinna en tårt deco bok..kanske du e intresserad
    http://tartpalatset.blogg.se/2011/july/vinn-tart-deco-bok.html

    SvaraRadera
  16. Mums vad goda de ser ut att vara!//Åsa

    SvaraRadera
  17. Gud sa gott...skulle garna vilja ha en eller tva:))
    Har faktikst ocksa tankt att gora en glass sandwich men har inte fatt tummarna loss...dina ser underbart goda ut:)

    SvaraRadera
  18. Får man komma över o smaka en? ;) Ser så himla goda ut! Och tusen tack för din kommentar, skönt att höra att det är fler som råkat ut för dreggel-katter, men eftersom Larsson blev bra hyffsat snabbt så åkte vi inte till sjukhuset, men det var väldigt nära vill jag lova. Tur att det finns internet så man kan leta upp tänkbara anledningar! Nu ska jag fortsätta drömma om dina oreo-glassar! Kram Anna

    SvaraRadera
  19. mmm, det ser ju kanongott ut :)

    SvaraRadera
  20. Likt GB-sandwich kanske, det låter som det skulle kunna vara så. Hur som haver så låter det väldigt gott:)

    SvaraRadera
  21. Låter supergott! Vill smaka nu!

    SvaraRadera
  22. Vilken rolig idé med egna sandwich. Kan tänka mig hur goda de var!

    SvaraRadera
  23. Oj oj oj så mycket goda saker du gjort sen jag kolla in här sist :) Den senaste glassen såg ju supergod ut =) Får nog testa den när jag orkar :)

    Svar: Jaha okey, ja de säger ju att barnen brukar komma snabbare när man redan fött en men de är inte så ofta de kommer så fort när det är första barnet. Är glad att jag inte behövde ha värkar i flera dygn :)
    Tack så jättemycket för kommentaren :) Var att ganska sleten efter kalaset men som tur är så sover hon ju en del så man kan vila lite imellanåt ;)

    SvaraRadera
  24. Tack för era kommentarer, himla goda blir de, även med smörkräm, så testa det om ni inte vill ha glass emellan, hade jag inte varit tokmätt på jordgubbar just nu så hade jag allt ätit en :-), ja det är synd jag inte kan skicka över några till er via mailen :-)

    SvaraRadera
  25. Vilket roligt glassrecept :-) Detta vill jag också hinna testa att baka snart .
    Ser jättegoda

    / Jenny

    SvaraRadera
  26. Jenny;: Tokgott :)

    Monika: Mumsigt värre :-)

    Tina: Tack :)

    Linda: Tack :)

    SvaraRadera
  27. Kanonidé det här. Kan ju inte vara annat är sjukt gott :)

    SvaraRadera